Richting Noorwegen - Reisverslag uit Nordnes, Noorwegen van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu Richting Noorwegen - Reisverslag uit Nordnes, Noorwegen van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu

Richting Noorwegen

Door: Joey Oostenbrink

Blijf op de hoogte en volg Joey

10 November 2014 | Noorwegen, Nordnes

Op het moment van schrijven ben ik alweer terug in Umeå, maar de afgelopen dagen heb ik in Noorwegen doorgebracht. De afgelopen week is er veel sneeuw gevallen en zijn er al diverse mensen onderuit gegaan, al dan niet met een fiets. Verder valt er niet zo veel te vertellen over de dagen die ik thuis heb doorgebracht, dus bespreek ik in dit verslag alleen de reis die we hebben gemaakt.

VRIJDAG
Om zes uur ging de wekker. Half 8 moet ik op de parkeerplaats zijn met mijn spullen. Door vroeg mijn wekker te zetten had ik de gelegenheid rustig te douchen en te ontbijten. Zodra we allemaal klaar waren voor vertrek, kwamen de huurauto's eraan. Twee redelijk nieuwe Volvo's: redelijk groot en boordevol functionaliteit. Er zat een uitgebreid navigatie- en radiosysteem in met ondersteuning voor cd's, USB, AUX, Bluetooth en meer. De stoelen konden worden verwarmd (de achterbank ook!) en de auto geeft aan wanneer je moet schakelen. Erg handig allemaal. De reis ging van Umeå, Zweden naar Nordnes, Noorwegen, waar we op een camping hebben overnacht. We zijn gereisd via de E12, de E45 en de 92 als ik het me goed herinner. De terugweg ging via de 92 naar Skellefteå en dan via de E4 naar Umeå.

Onderweg zijn we enkele keren gestopt voor overstekende rendieren. Hoe dichter we bij Noorwegen kwamen, hoe meer bergen en hoe meer groen we zagen. Vanaf de grens was het nog maar 40 km naar de camping. Daar hebben we de sleutels opgehaald en voor de accommodatie betaald. Ik sliep in een huisje met vijf anderen. We hadden een hoekbank, een fauteuil en vijf stoelen voor de eettafel. De keuken was nogal klein, maar dat hadden we wel verwacht. We hadden twee stapelbedden en een slaapbank. Opmerkelijk was dat het kraanwater in de keuken bijna kookte als de heetste stand gebruikte; de boiler schijnt water direct heet te kunnen maken. Dat heeft nog wel eens voor problemen gezorgd tijdens het afwassen. Na aankomst rond 4 uur hadden we niet echt meer zin om nog iets te doen, dus hebben we eten gekookt met zijn allen (10 man) en zijn we de rest van de avond binnen gebleven.

ZATERDAG
Elke dag om 8 uur eruit, dat is zo'n beetje de samenvatting van het weekend. Het idee was om vroeg op te staan zodat we rond half 10 of 10 uur konden vertrekken. Op zaterdagochtend zijn we teruggereden richting de grens, daar staat een informatiecentrum voor toeristen. Op die plek begint een van de wandelroutes die op de kaart staan die we bij de receptie hadden gekregen. Eerst moesten we door een soort camping lopen, waarna we een bospad zagen. Dat liep op een bepaald moment over in een stenen pad tussen de bergen en langs een rivier. Het was nogal koud. Ik liep met thermokleding, een muts, twee paar sokken en handschoenen rond en ik had het nog steeds koud Het begin ging prima, na een tijdje kreeg ik koude tenen. De temperatuur lag rond -5, denk ik, en we hebben ruim 1,5 uur gewandeld in de sneeuw. Na de tijd zijn we teruggereden naar de camping, waar we even konden opwarmen met wat koffie/thee en een douche.

Later op de middag, rond 2 uur, zijn we met de auto richting Bodø gereden, een relatief grote kustplaats in de buurt. Normaal is de reis ongeveer anderhalf uur, maar we namen de 'toeristische route' op de heenweg zodat we langs de bergen en het water reden. De terugweg ging gewoon via de snelweg, aangezien het toch al donker was. Eenmaal aangekomen in Bodø zijn we als eerste naar de supermarkt gegaan. De meerderheid van de groep had honger en sommigen (inclusief ik) moesten dringend wat aankopen doen. Ik had slechts vier sneetjes brood over na de heenreis naar Noorwegen en dat is natuurlijk niet genoeg voor een heel weekend... Toen heb ik ook direct kennis gemaakt met het Noorse prijspeil. Voor een pak sinaasappelsap en wat brood heb ik ruim 42 Noorse kronen moeten aftikken, omgerekend 5 euro. De Noorse kroon is sterker dan de Zweedse kroon en dit houdt in dat ik in Noorwegen nóg minder waar voor mijn euro's krijg. Na de supermarkt zijn we erachter gekomen dat Bodø niet echt de 'place to be' is voor de gemiddelde toerist van begin twintig. Uiteindelijk zijn we maar bij een café naar binnen gegaan voor een drankje, waarna we met een veel lichtere portemonnee alweer richting de auto's liepen. 's Avonds hebben we weer samen gegeten en bij elkaar gezeten.

ZONDAG
8 uur opstaan, de troep van afgelopen nacht opruimen en voorbereiden op de activiteiten van vandaag. Wederom staat er een wandeling op het programma: deze keer dichterbij de camping en wat hoger. Achter de camping loopt een pad redelijk steil omhoog richting enkele bergen. Van het klimmen krijg je het best warm en het was niet zo koud als tijdens de eerdere wandeling, dus de kou was vandaag gelukkig geen probleem. Na een lange tijd het steile pad omhoog te hebben gevolgd, hadden we twee zijpaden als mogelijke vervolgroutes. Nadat we ontdekten dat bij het ene pad de route ophield, zijn we teruggelopen en hebben we het andere pad genomen, in de hoop dat dit ons naar het bergmeer zou leiden. Na een lange wandeling in veel sneeuw, ijs, stenen en heuvels zijn we uiteindelijk bij het lelijkste meer ooit gekomen: erg ondiep, helemaal bevroren, met gele grassprieten die uit het ijs komen. Er leek meer gras dan water in het meer te zitten. Ondanks dat hebben we wat foto's gemaakt en even langs de kant gezeten. Daarna zijn we weer teruggelopen naar de camping. Later op de dag was het de bedoeling dat we naar de dichtbij gelegen plaatsen Rognan en Fauske zouden gaan om de omgeving te verkennen, maar niemand had nog zin om weg te gaan na de bergwandeling van meer dan drie uur. De helft van ons is gaan slapen en de andere helft heeft zitten kaarten. Na het avondeten hebben we weer met z'n tienen in ons huisje gezeten (groter dan het vierpersoonshuisje natuurlijk).

MAANDAG
Hoewel dit eigenlijk een nieuwe week is, hoort deze dag bij de reis. Deze ochtend weer eruit om 8 uur en de boel inpakken. Rond half 10 zijn we vertrokken en ik was weer 'thuis' rond 5 uur. Ik heb meteen eten gekookt, aangezien ik halverwege de reis door mijn eten heen was. Vanavond ga ik weer met de buren beachvolleyballen. Volgens een van hen is er niks gebeurd toen ik weg was. Ik moet dus niet te vaak weg gaan... ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joey

Actief sinds 13 Feb. 2014
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 17163

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 01 Juli 2017

Master in Kopenhagen

23 Augustus 2014 - 18 Januari 2015

Semester in Zweden

Landen bezocht: