Weer "thuis" - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu Weer "thuis" - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu

Weer "thuis"

Door: Joey Oostenbrink

Blijf op de hoogte en volg Joey

17 November 2014 | Zweden, Umeå

Ken je het gevoel dat je af en toe naar huis verlangt als je op vakantie bent? Dat had ik ook in Noorwegen. Wat opmerkelijk is, is dat ik daarbij niet aan Enschede, maar aan Umeå moest denken. Na terugkomst bleek dat ik niets gemist had en dat moest de afgelopen week dus worden gecompenseerd! Een goede balans van universiteit en feest is een passende omschrijving voor deze week.

DINSDAG
Na de eerste nacht weer in mijn bed te hebben geslapen, kwam ik erachter hoe dun de schuimmatrassen hier eigenlijk zijn. In Noorwegen heb ik voor het eerst sinds maanden op een 'fatsoenlijk' matras gelegen. De dag begon met een college en 's middags kon ik meteen weer met huiswerk aan de slag. Dat heeft mij wel een beetje opgebroken. 's Avonds op tijd naar bed gegaan.

WOENSDAG
's Ochtends richting de universiteit om het seminar van morgenochtend voor te bereiden. Deze keer wordt het geen echte presentatie, maar eerder een aaneenschakeling van interactieve onderdelen. Zo hadden we een rollenspel, een YouTube-video en een spelletje voor de andere groep en de docent. Allemaal met het doel om onderwerpen uit de literatuur te illustreren. Het was leuk om voor te bereiden en ik kan voor het eerst in mijn leven oprecht zeggen dat ik het leuk vond dat ik een presentatie heb gehouden. 's Avonds weer naar Zweeds gegaan, wat ik afgelopen maandag heb gemist. Het tentamen is volgende week vrijdag. We kregen een oefententamen mee naar huis. Inmiddels heb ik deze gemaakt en ik haalde 94 van de 100 punten. Dat lijkt me dan toch een zekerheidje volgende week.

DONDERDAG
's Ochtends moesten we presenteren tijdens het seminar. Na de tijd heb ik de Student Interaction Day bezocht, in hetzelfde gebouw. Hier waren diverse kraampjes, elk van een ander land. Overal kreeg je informatie over het betreffende land. Bij sommige kraampjes werd je een lokaal hapje aangeboden, bij anderen werd je naam in hun taal geschreven. Ik bezit inmiddels papiertjes met mijn naam in de meest gebruikte Ethiopische taal (ze hebben er blijkbaar ruim 80) en in het Chinees. Voor beide wordt gebruik gemaakt van de uitspraak van de naam. Zo wordt mijn Chinese naam uitgesproken als Sjôh-Wie. Ook heb ik bij het kraampje van de KPMG Case Competition meegedaan aan een klein wedstrijdje. Er hing een wereldkaart en de bedoeling was dat je, geblinddoekt, een speld prikt op de plek van Dubai, aangezien de internationale finale daar wordt gehouden. Dankzij mijn geografische vaardigheden en een beetje geluk is mijn speld een centimeter van Dubai beland en hierdoor heb ik enkele (gesponsorde) presentjes in ontvangst mogen nemen. Toch weer leuk.

Aan het eind van de middag ben ik met de bus naar een winkelcentrum gegaan om wat goedkope winterschoenen te halen, zodat mijn tenen de Laplandtrip kunnen overleven. Uiteraard heb ik in een impulsieve bui ook wat kerstinkopen gedaan. Een kerstmuts voor 1 euro laat je toch niet liggen?

VRIJDAG
Een college van 3,5 uur, wie heeft dat ooit bedacht? Na 2 uur ben je helemaal gaar en ontdek je dat je net over de helft bent. Alsof dat nog niet genoeg was, heb ik daarna met mijn groep het vierde seminar voor komende maandag voorbereid, 3 uur lang. Wederom een rollenspel en (lang) filmpje, in combinatie met een discussie. Weinig ruimte om zelf te praten, maar dat is niet per se vereist bij dit vak (tot grote opluchting van mijn klasgenoten, hun Engels is niet echt om over naar huis te schrijven).

's Avonds hadden we een feestje gepland in onze gang. Ik wist dat er tegelijkertijd een verjaardagsfeest was en dat de meesten daar naartoe zouden gaan. Op een gegeven moment hebben we onze gasten daarheen meegenomen met de intentie om later die avond/nacht weer in onze gang terug te komen. We waren amper een half uur daar en de politie kwam het feest stilleggen. Oorzaak: waarschijnlijk geluidsoverlast rond een uur of 12, half 1. Na wat geschreeuw wist iedereen dat het feestje vervolgd zou worden op een andere locatie. Twintig minuten later barstte mijn gang van de mensen en de laatste mensen gingen weg rond een uur of 5.

ZATERDAG
De ochtend na een feestje verheug je je altijd op de grote schoonmaak... Deze keer viel het redelijk mee. Nadat we alles met statiegeld in tassen hadden gepakt en alle afwas hadden gedaan, was bijna alles al gedaan. 's Middags heb ik aan een kort opstel gewerkt dat ik moest maken omdat ik het tweede seminar had gemist (maandag, tijdens de terugreis van Noorwegen). Aan het eind van de middag had ik deze digitaal ingeleverd en rond 7 begon het volgende feest alweer. Rond 9 waren we bij Scharinska, een club in de binnenstad, tevens de locatie van de derde International Pub. Aangezien we er al stonden bij de openingstijd, waren we de allereersten die binnenkwamen. Een half uur later bestond de rij uit wel 200 mensen, dus dat was een goede beslissing. Mede doordat ik nog een beetje moe was van de nacht ervoor en door de drukte was het feestje iets minder dan sommige andere feestjes. In ieder geval kon ik mezelf troosten met de gedachten dat ik niet veel geld had uitgegeven die avond en dat de enige goede DJ van heel Umeå er draaide.

ZONDAG
Wakker om 1 uur, eindelijk voldoende slaap gehad. Na een nieuwe Skypesessie ben ik gaan volleyballen bij IKSU met een mix van vrienden en onbekenden (nieuwe vrienden?). Later heb ik met de buren gegeten, zoals elke zondag. We hebben rijst met kip-chili gegeten en daarnaast nog viskofta, wat in Bangladesh blijkbaar populair is.

Ik heb het recept van de kip-chili nauwkeurig beschreven en hoop het te kunnen maken als ik weer 'thuis' ben. En deze keer bedoel ik wél Enschede...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joey

Actief sinds 13 Feb. 2014
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 17161

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 01 Juli 2017

Master in Kopenhagen

23 Augustus 2014 - 18 Januari 2015

Semester in Zweden

Landen bezocht: