Curling - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu Curling - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu

Curling

Door: Joey Oostenbrink

Blijf op de hoogte en volg Joey

23 November 2014 | Zweden, Umeå

Je hebt sporten die iedereen leuk vindt en er zijn sporten die niet serieus worden genomen door het overgrote deel van de wereldbevolking. Je schuift een steen voor je uit en twee teamleden beginnen als een gek het ijs te vegen met hun bezem. Curling kun je toch ook niet serieus nemen? Ik heb het vandaag geprobeerd en het is moeilijker dan ik dacht...

MAANDAG
De week was niet zo druk als sommige andere weken. In de ochtend had ik een seminar (de laatste van dit vak, eindelijk!) en daarna heb ik de vloer geveegd en de was gedaan. Daarna had ik Zweeds. Niet zo'n boeiende dag dus.

DINSDAG
Vandaag was ik vrij. Dinsdag boodschappendag uiteraard, daarna heb ik wat gewerkt. 's Avonds weer gevolleybald, deze keer twee tegen twee. Dat is toch iets intensiever dan vier tegen vier. Het is echter wel een goede oefening, doordat je meer balcontacten hebt en een groter deel van het veld moet verdedigen. Ik probeer het aantal keren dat ik per week speel te verhogen naar drie. Dan moet ik echter wel genoeg mensen vinden die mee willen ;)

WOENSDAG
's Ochtends werden de instructies voor mijn home exam online gezet. Zoals de naam aangeeft is dit een tentamen dat ik thuis moet maken. Het is een soort verslag dat ik schrijf aan de hand van bepaalde instructies. Het moet gaan over een verhaal uit een boek of film waarin leiderschap voorkomt. Dit moet je dan beschrijven op een A4'tje. Dan analyseer je met theorieën uit het boek (op 2 pagina's) hoe deze situatie zich verhoudt tot de literatuur. Tenslotte heb je nog een pagina om over de situatie te discussiëren en te vertellen waarom dit verhaal relevant is voor hedendaagse organisaties. Ik heb de biografie van Steve Jobs als basis genomen. 's Avonds was de laatste les Zweeds, het tentamen is op vrijdag! Ik heb me dusdanig goed voorbereid dat ik donderdag niet hoef te leren, dus dan kan ik me concentreren op mijn home exam.

DONDERDAG
Niet veel gedaan. Verder gegaan met mijn home exam, maar niet veel verder gekomen dan één pagina. Een verspilde dag, min of meer.

VRIJDAG
's Ochtends geleerd voor Zweeds en 's middags de toets gemaakt. Ik gok op 90 van de 100 punten, hoewel dat redelijk hoog is natuurlijk. Laten we hopen dat het klopt. 's Avonds heb ik weer aan mijn home exam gewerkt. Ook al heb ik de tijd tot en met woensdag, ik wil het graag zo snel mogelijk af hebben. Ik ben niet uit geweest en heb in plaats daarvan aan het verslag zitten schrijven. Het studentenleven bestaat af en toe ook uit studeren.

ZATERDAG
Wederom aan mijn home exam gewerkt. Het wordt zo wel een heel monotoon reisverslag, haha. Vandaag heb ik hem uiteindelijk wel afgemaakt en ingeleverd. Dat betekent dat ik niets voor mijn vakken hoef te doen tot en met woensdag. Een kleine vakantie dus. 's Avonds was er een feestje bij het gebouw hiernaast. Het was niet zo druk, de meesten gingen naar een afscheidsfeestje van iemand, een straat verderop. Later gingen we ook die kant op, maar ze lieten niemand meer binnen in verband met de drukte. Toen riepen we dat iedereen mee moest naar het gebouw waar we net vandaan kwamen en iedereen die buiten stond, volgde ons. Later was het afscheidsfeestje beëindigd en kwam de rest van de aanwezigen ook richting ons. Uiteindelijk is het dus best druk geworden.

ZONDAG
Lekker vroeg eruit voor Skype, voor je familie moet je wat over hebben natuurlijk. 's Middags kwam een meisje langs om mijn rekenmachine terug te brengen. Die had ik haar namelijk geleend, aangezien zij er een nodig had voor een toets. Misschien moet ik dat vaker doen, aangezien het mij een reep chocolade heeft opgeleverd. Daarna zijn we met de buddy group naar de curlinghal gegaan voor een van de vreemdste sporten die ik ken. Wat opmerkelijk is bij curling is dat je twee verschillende schoenen draagt. De rechterschoen heeft een soort rubberen zool, zodat je enigszins kunt remmen op het ijs. De linkerschoen heeft twee plastic plaatjes onder de zool die ervoor zorgen dat je glijdt. Daarnaast loop je de hele tijd met een bezem over het ijs. De curlingstenen wegen trouwens 20 kilo. We begonnen met een training van ongeveer een half uur. Daarbij begonnen we met heen en weer glijden over het ijs, waarbij je een beetje balanceert op één voet. Ik had de twijfelachtige eer om het eerst onderuit te gaan, en hard ook. Ik denk niet dat de spierpijn morgenochtend weg is, helaas... Het schuiven van de steen is ook een beetje lastig. Je staat met je rechtervoet tegen een startblok en je zet je af. Je houdt de steen vast met je rechterhand en de bezem houdt je vast met links, terwijl je hem onder je arm houdt voor extra balans. Je glijdt dus eigenlijk op de steen en je linkervoet. Na wat oefenen ging het glijden prima en in het juiste tempo. Het was wel lastig om de stenen in de cirkels te krijgen. Uiteindelijk heb ik me wel vermaakt, hoewel de spierpijn nogal overheerst. Na curling heb ik thuis gegeten. Mijn Spaanse buurman had aardappeltortilla's gemaakt met een caesarsalade (net als zijn vorige diner, alleen deze keer heeft hij het niet door een ander laten doen, haha).

De komende week ga ik flink aan het sporten (voor mijn doen tenminste): maandag twee uur beachvolley, dinsdag badminton en woensdag waarschijnlijk weer een uur beachvolley. Op zaterdag zullen we met de bus richting Lapland gaan, waar we tot en met woensdag verblijven. Ik zal waarschijnlijk een verslag schrijven als ik terug kom van de trip, aangezien ik daar alles moet typen en uploaden op mijn telefoon en ik niet weet of daar internet is. Een verslag op donderdag dus, over meer dan een week. We zullen zien of mijn tenen de reis naar Lapland overleven...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joey

Actief sinds 13 Feb. 2014
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 17128

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 01 Juli 2017

Master in Kopenhagen

23 Augustus 2014 - 18 Januari 2015

Semester in Zweden

Landen bezocht: