"Echte" winter in Umeå - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu "Echte" winter in Umeå - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu

"Echte" winter in Umeå

Door: Joey Oostenbrink

Blijf op de hoogte en volg Joey

22 December 2014 | Zweden, Umeå

Eindelijk is de sneeuw gevallen waar iedereen op heeft gewacht. 15 tot 20 centimeter ligt er overal en dit blijft liggen tot maart of april. Het is het scenario dat iedereen voorspelt voor het noorden van Zweden. De winter is officieel ingegaan op de 21e en dat merk je ook aan de temperatuur. Tot nu toe was het vrij mild (vriespunt tot -5), maar nu gaan we toch echt richting -20. Gelukkig voor mij heb ik hier niet zo veel last van. De kerstvakantie is begonnen en het grootste deel van deze vakantie ben ik niet eens in Umeå.

MAANDAG
Na een weekend dat van feestjes aan elkaar hangt, is het uiteraard lastig om de week fris en fruitig te beginnen. Vooral als de maandag begint met een seminar om acht uur. Het is helaas niet anders en om half zeven gaat de wekker. Na deze bijzonder boeiende aangelegenheid heb ik de rest van de dag niet echt nuttig besteed, op het lezen van wat hoofdstukken na. Hopelijk wordt de rest van de week iets leuker.

DINSDAG
Weer naar de universiteit. Ik ben geen colleges meer gewend, haha. In eerste instantie zou ik twee colleges hebben, van 10 tot 12 en van 1 tot 3, maar om een voor ons onbekende reden heeft de docent beide colleges samengevoegd in het tijdvak 10 tot 12. Prima toch? Eenmaal in het college stopten we na een uur. Dat heeft hij dan toch mooi efficiënt kunnen doen. Hierna had ik even wat vrije tijd en ben ik met Jimmy een uurtje gaan squashen. 's Middags heb ik aan een rapport gewerkt voor het seminar van vrijdag. 's Avonds was er een afscheidsfeestje van Tim, een Duitse jongen die ik ken via de Zweedse cursus.

WOENSDAG
Veel tijd om bij te komen van het feestje is er niet. Om 10 uur moet ik wakker zijn, want dan wordt er - met wat koffie en koekjes - afscheid genomen van buurvrouw Carolin, die terugkeert naar Duitsland. Toevallig werd ik dan ook een kwartier voor de tijd wakker. 's Middags het rapport afgemaakt en weer twee hoofdstukken gelezen. Ik merk dat ik voor dit vak redelijk veel moet doen, vergeleken met het vorige. Gelukkig had ik dan de avond vrij. Ik heb met Jimmy de wedstrijd PSV - Feyenoord gekeken en de Feyenoordsupporter was niet al te blij met de uitslag, haha.

DONDERDAG
Een nieuwe dag, dus nieuwe opdrachten voor school. Met de groep een presentatie gemaakt, de bijbehorende tekst gemaakt en 's avonds naar de aller-aller-allerlaatste karaokeavond in Lokal van 2014. Ook ik was binnen nadat de uitsmijter mij - voor de tweede keer alweer - gevraagd had naar mijn alcoholconsumptie. Snap niet waarom hij mij eruit pikt. Nooit iets verkeerd gedaan en nooit veel alcohol op als ik uit ga (ook vandaag niet). Ik zal in Nederland toch eens naar een oogarts gaan om te kijken wat er aan mijn ogen mankeert ;)

VRIJDAG
Gisteren volledig onverwacht de mededeling gekregen dat ik mijn home exam van Leadership Development niet heb gehaald. Een tragische dag in mijn universiteitsloopbaan. De reden? Vergeten om duidelijke definities te geven van enkele gebruikte theorieën. Drie regels toevoegen aan mijn verslag was genoeg om een tweede versie in te dienen. Nu afwachten wat voor cijfer het wordt :). 's Middags het tweede seminar van deze week. Afgezien van wat pittig commentaar van de docent (hij zit er nogal bovenop met de presentaties) ging het aardig. 's Avonds was ik uitgenodigd voor een preparty bij iemand thuis. Toen ik daar heen ging, was de voordeur beneden vergrendeld. Aangezien het internet van mijn Zweedse nummer het zo nu en dan laat afweten, kon ik diegene niet bereiken (ligt trouwens aan de telefoon, niet aan de provider). Terug naar huis, bericht verstuurd via Facebook, telefoonnummer gekregen, terug naar de feestlocatie, opgebeld, eindelijk binnen. Een half uur later vertrok iedereen. Niet echt een geslaagde avond dus.

ZATERDAG
Laat wakker. Een uur gesquasht, daarna twee uur op de bank gelegen en daarna twee uur beachvolley gespeeld. Drie uur sport op een dag, en dan zeggen mensen wel eens dat ik lui ben (geen commentaar op mijn eerste twee maanden a.u.b.). 's Avonds was er geen hond in Umeå en hebben we een film gekeken. Daarna naar bed. Het aantal (pre)parties daalt aanzienlijk nu veel mensen naar huis gaan i.v.m. de kerstdagen en aangezien een boel mensen hun semester nu al hebben afgesloten en dus niet meer terugkomen.

ZONDAG
Laat wakker (gebeurt recentelijk toch iets te vaak). Hele dag niks nuttigs en/of interessants gedaan. Om 8 uur gegeten met de corridor, hoewel we maar met z'n vijven waren (de leegloop treft ook onze gang). De voorspelling voor het noorderlicht was erg gunstig (KP 5 tot 6, wat betekent dat je het tot in Stockholm kan zien). Natuurlijk was het weer bewolkt... Rond 12 uur klaarde het op, maar ik kon het toen niet meer opbrengen om mijn jas aan te trekken en naar het meer te fietsen met -15.

De komende week vieren we hier Kerstmis, in het Zweeds Jul genoemd. Opeenvolgend hebben we Julafton, Juldagen en Annandagen, dezelfde drie dagen als we in Nederland kerst vieren. Het verschil is dat hier de boel vaak is gesloten op de 24e en gedeeltelijk geopend op de 25e, dus het omgekeerde van Nederland. Op tweede kerstdag vertrekken we per vliegtuig naar Stockholm en op 4 januari komen we terug in Umeå. De tussenliggende dagen zullen we achtereenvolgens doorbrengen in Stockholm, Tallinn en Riga. Dat is nog eens een bijzondere manier om 2014 af te sluiten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joey

Actief sinds 13 Feb. 2014
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 17126

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 01 Juli 2017

Master in Kopenhagen

23 Augustus 2014 - 18 Januari 2015

Semester in Zweden

Landen bezocht: