Trick or treat! - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu Trick or treat! - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu

Trick or treat!

Door: Joey Oostenbrink

Blijf op de hoogte en volg Joey

02 November 2014 | Zweden, Umeå

Halloween, het feest dat eigenlijk geen feest is voor de overgrote meerderheid in Nederland. Hier in Zweden is dat hetzelfde, maar aangezien hier voornamelijk studenten wonen, is het de zoveelste gelegenheid voor een feestje. De week kan simpel gezegd in twee delen worden gesplitst: leren voor het tentamen en feest vieren.

MAANDAG
Gistermiddag begonnen met leren, het tentamen is donderdagochtend. Ik ben begonnen met samenvatten: er zijn tien hoofdstukken en elk hoofdstuk heeft gemiddeld 40 pagina's. Aan het eind van de dag had ik er vijf gedaan met nog twee dagen te gaan. Tussendoor ben ik naar Zweedse les gegaan en heb ik een uur beachvolley gespeeld.

DINSDAG
Uitgeslapen en verder gegaan met samenvatten. Meer heb ik niet gedaan de rest van de dag. Mentaal uitgeput ging ik naar bed.

WOENSDAG
's Ochtends de laatste drie hoofdstukken samengevat (kleiner dan de anderen en minder belangrijk, dus sneller kunnen doen). Daarna ben ik naar de bieb gefietst om de samenvattingen te printen. Ik heb deze een tijdje geleerd en daarna ben ik naar de stand-up comedy avond geweest, met alleen maar amateurs die Engels niet als hun eerste taal hebben. Het niveau was, zoals ik verwachtte, niet erg hoog. Toch was het goed om even een pauze te nemen van het leren. Dit heeft er echter wel voor gezorgd dat ik voor het eerst een les Zweeds heb gemist. Inmiddels heb ik mijn huiswerk al wel gemaakt, haha. Na de comedy avond heb ik nog even geleerd voor het tentamen.

DONDERDAG
Wekker op half 7, ontbijtje met een kop koffie terwijl ik mijn aantekeningen doorneem. Mijn standaard tentamenritueel wordt ook in Zweden toegepast. Rond half 9 fiets ik richting het tentamengebouw. Het tentamen duurt vier uur, ik was na 2,5 uur klaar. De kans is vrij groot dat ik hem heb gehaald. 's Avonds was het natuurlijk weer tijd voor het tentamenfeest, zoals elke maand hier. Na geleerd te hebben van het eerste feest, zijn we voor openingstijd in de rij gaan staan om er zeker van te zijn dat we binnenkomen. Dat is dan ook gelukt, ben gebleven tot half 2 (bijna tot het einde dus).

VRIJDAG
Ik word wakker rond 10 uur met de prettige gedachte dat ik de hele dag kan blijven liggen als ik dat wil. Het is namelijk zaterdag. Nee, wacht... het is VRIJDAG! Om 1 uur heb ik alweer het eerste college van mijn nieuwe vak: Organizational Leadership Development. Het lijkt een beetje op HRM, maar dan met een focus op leiderschap en vanuit een pedagogisch perspectief. Er zitten 80 studenten in deze klas en enkele daarvan ken ik al, dus dat is altijd prima. Interessante statistiek: ruim 75% van de studenten is vrouwelijk, maar dat schijnt vrij normaal te zijn bij de pedagogische faculteit.

Na het avondeten was het dan eindelijk tijd om in mijn Halloween alter ego te veranderen: The Joker uit de Batmanfilms. Mijn gezicht bedekt met witte, zwarte en rode schmink en mijn haren groen gespoten: dat moet werken. Eerst hebben we met de buddy group bij elkaar gezeten en daarna zijn we naar Kårhuset gegaan, waar het feest plaatsvond. Na het feest (dat veel te vroeg eindigde, om 2 uur) zijn we nog naar een afterparty gegaan, waarna ik nog mijn haren en gezicht moest wassen alvorens ik naar bed kon. 5 uur was het inmiddels...

ZATERDAG
's Ochtends heb ik lekker liggen slapen. 's Middags niet veel gedaan. Om vijf uur zijn we twee uur lang gaan volleyballen bij IKSU, zoals ik de laatste tijd vaker doe. Het is leuk dat je het idee hebt op het strand te zijn terwijl het buiten vriest. Ook heb ik het idee dat ik langzaam iets beter begin te worden. 's Avonds was het tijd voor de derde opeenvolgende feestavond: Halloween bij UID, Umeå Institute of Design (de kunst- en ontwerpfaculteit van de universiteit). UID is echter niet op de campus gevestigd; het gebouw staat in het centrum, dichtbij de rivier. We zijn met de bus gegaan (gratis voor mij dankzij de buskaart van mijn buurman!) en vanaf de bushalte was het tien minuten lopen. Door de regen is een deel van mijn groene kleur enigszins over mijn gezicht gedropen, maar uiteindelijk zag het er griezeliger uit, dus dat was mooi meegenomen. Vlak voor het einde van het feest zijn we weggegaan aangezien we de laatste bus moesten halen. Eenmaal thuis heb ik me natuurlijk moeten douchen, waarna ik heerlijk heb geslapen tot 12 uur.

ZONDAG
Zoals ik hierboven schreef, heb ik dus geen ochtend gehad. Ik heb verder, afgezien van de wekelijkse Skypesessie met mijn familie, helemaal niks nuttigs gedaan. Vanavond moet ik waarschijnlijk wat bijslapen om de afgelopen drie nachten te compenseren.

De komende week staat in het teken van het weekend in Noorwegen. Als het goed is, heeft ons verblijf wi-fi en dan kan ik dus ter plekke verslag doen van de reis daar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joey

Actief sinds 13 Feb. 2014
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 17149

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 01 Juli 2017

Master in Kopenhagen

23 Augustus 2014 - 18 Januari 2015

Semester in Zweden

Landen bezocht: