De eerste sneeuw... - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu De eerste sneeuw... - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu

De eerste sneeuw...

Door: Joey Oostenbrink

Blijf op de hoogte en volg Joey

26 Oktober 2014 | Zweden, Umeå

Ik kan een lang verhaal van maken, maar feit is dat ik deze week de eerste sneeuwstorm heb meegemaakt. De straten waren helemaal wit en de volgende dag was alles weg. Hoe dat kan? Goeie vraag.

MAANDAG
Hele dag met de groep gewerkt aan het verslag over impulsaankopen. We onderzoeken de verschillen tussen webwinkels en fysieke winkels en passen dit toe op IKEA. 's Avonds, na eindelijk weer een lesje Zweeds heb ik met hulp van mijn buurman de Aziatische keuken met de Italiaanse weten te combineren door penne met kipkerrie te maken. Dat was eigenlijk het enige hoogtepunt van de dag...

DINSDAG
Weer een dag vol aan de studie. Er heeft een doorbraak plaatsgevonden wat het verslag betreft. Waarschijnlijk is het morgen af. 's Avonds zijn we begonnen met het eerste (en waarschijnlijk wekelijkse) uur beachvolley bij het IKSU sportcentrum. Dit was tussen 22:00 en 23:00, het laatste uur dat IKSU is geopend. Dat komt doordat je een veld moet reserveren en het laatste uur was nog vrij. Aan het einde hadden sommigen erg rode armen, maar het was leuk. Misschien ga ik ook wat squashen. Zwemmen en floorball (= indoor hockey) zijn ook opties, maar ik weet van mezelf dat ik naar de sportschool gesleept moet worden om te beginnen aan iets nieuws, dus...

WOENSDAG
Het verslag is af! 's Middags hebben we de presentatie gemaakt en is de voorbereiding van de nieuwjaarsreis afgerond door het boeken van de hostels in Stockholm. Na Zweeds heb ik voor het eerst sinds lange tijd rookworst gegeten. Ik heb er nog 15 liggen, dus dat is voorlopig wel genoeg. 's Avonds is ook de trip naar Noorwegen besproken en is het hostel geboekt. 15 euro per nacht is niet slecht.

DONDERDAG
Hele dag vrij, dus lekker uitgeslapen. 's Middags keek ik uit het raam en zag ik de eerste fatsoenlijke sneeuwvlokken van het jaar uit de lucht vallen (we hebben een keer eerder sneeuw gehad, maar dat was natte sneeuw en die was dezelfde dag alweer verdwenen). Rond 5 uur was de zon ondergegaan en na het avondeten zag ik dat er al enkele centimeters sneeuw lagen. Natuurlijk moest ik dat even ervaren. Ik heb een half uur in de sneeuwstorm gelopen (harde wind + sneeuw = koud). De gevoelstemperatuur was volgens mijn telefoon -11 en dat geloofde ik wel. Toch is het mooi om even door te sneeuw te kunnen lopen.

VRIJDAG
Het heeft de hele nacht geregend, de temperatuur blijft de komende dagen namelijk boven het vriespunt. Toen ik wakker werd, ontdekte ik tot mijn verbazing dat alle sneeuw alweer was verdwenen door de regen! Het weer is hier deze week nog wisselvalliger dan in Nederland! 's Ochtends ben ik naar de binnenstad gefietst om wat inkopen voor Halloween te doen (volgende week vrijdag) en ik heb hiervoor veel regen en krachtige windstoten getrotseerd. Toen ik thuis kwam heb ik me direct gedoucht en moest ik nieuwe kleren aantrekken. De volgende keer neem ik de bus... 's Middags hebben we ons verslag gepresenteerd en dit ging vrij goed. Daarna was het tijd voor de EPP, de afkorting voor het Zweedse equivalent van de vrijdagmiddagborrel, maar dan voor studenten. Voor bijna 10 euro krijg je wat te drinken en toegang tot het pizzabuffet, wat inhoudt dat wij continu ons bord volgooien met stukken pizza, zodat we waar voor ons geld krijgen. Als je genoeg pizza eet, is het best goedkoop.

ZATERDAG
Uitgeslapen, zoals elk weekend. Om 1 uur vertrokken we met de bus vanaf de universiteit richting Skellefteå voor een hockeywedstrijd op het hoogste niveau in Zweden. De rit duurt anderhalf uur. Skellefteå staat momenteel een punt achter op de koploper in de hoogste Zweedse ijshockeycompetitie en is al twee jaar lang de regerend kampioen. Tijdens de rit werd ons verteld dat we staanplaatsen hebben en dat dit in het vak met de 'harde kern' van Skellefteå is. Er liep de hele tijd een man heen en weer bij ons met een megafoon, die het publiek motiveerde om te klappen en mee te zingen. Ik meende wat nummers te horen die me aan FC Twente herinneren. Overal hebben ze dezelfde melodieën. Ondanks het grote verschil op de ranglijst (de tegenstander staat ergens onderaan) heeft Skellefteå slechts met 2-1 gewonnen. Het kan zijn dat wij op de Zweedse TV of op de website van Skellefteå AIK staan, aangezien de wedstrijd wordt gefilmd en wij door een fotograaf zijn vastgelegd. Een souvenir als een sjaal of muts van de club leek me wel leuk, maar kostte rond de 25 euro (was mij iets te veel). Ik had de optie om mijn gezicht geel-zwart te laten maken, maar dat heb ik niet gedaan, haha. Rond half 9 was ik weer thuis; te moe om ergens naartoe te gaan.

ZONDAG
Langer kunnen slapen doordat de wintertijd is ingegaan vannacht. Dat houdt in dat we momenteel zonlicht hebben tussen 7 en 4. Halverwege december bereiken we het minimum van 5-6 uur zonlicht per dag en dit blijft zo tot en met februari heb ik gehoord. Dan is het alleen maar licht tussen 10 en 3 bijvoorbeeld. Ik heb vandaag alleen maar de was gedaan en geprobeerd een beetje te leren voor mijn tentamen. 's Middags heb ik een pompoen bewerkt en die schittert nu op mijn vensterbank, om alvast in de Halloweensfeer te komen. Vrijdag is het zover en dan zal iedereen zien als wie/wat ik mij verkleed...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joey

Actief sinds 13 Feb. 2014
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 17097

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 01 Juli 2017

Master in Kopenhagen

23 Augustus 2014 - 18 Januari 2015

Semester in Zweden

Landen bezocht: