Familiereünie - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu Familiereünie - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu

Familiereünie

Door: Joey Oostenbrink

Blijf op de hoogte en volg Joey

19 Oktober 2014 | Zweden, Umeå

Hoewel ik genoeg gedaan heb deze week, is er maar één ding dat met afstand het belangrijkste en beste was: mijn familie was hier! Mijn ouders en twee broertjes zijn met z'n vieren via de route Düsseldorf-Kopenhagen-Stockholm-Umeå (berucht vanwege zijn normaliter korte overstaptijden) in het hoge noorden beland. Over hun aankomst heb ik ook geschreven in het vorige verslag. De meeste tijd van deze week heb ik met mijn familie doorgebracht, uiteraard. Toch was er nog plek voor studie en feest.

MAANDAG
Een college om 8 uur 's ochtends, het zou verboden moeten worden. Daarna had ik nog meer te doen voor een project, maar gelukkig werd ik aan het eind van de middag opgehaald voor een familiediner, de dagelijkse 'traditie' van deze week. Geen Zweedse les deze week en dat komt dus goed uit. 's Avonds discussieerden we over wat we de komende dagen kunnen doen en kwam ik erachter dat het centrum geen optie meer was. Daar waren ze al geweest. Wat is hier nog meer te doen..?

DINSDAG
Mijn rug is inmiddels zo gewend aan het dunne schuimmatras in mijn kamer, dat ik moeite had met slapen op een fatsoenlijk matras. Ik werd wakker op de camping. Het was handig dat het huisje extra bedden had, zodat ik hier kon blijven slapen. 's Middags hebben we wat winkelcentra bezocht en heeft mijn familie kennis kunnen maken met de Zweedse alcoholreglementen. De Systembolaget is een mooie (en dure) winkel, maar de Zweden die er komen, boeit het schijnbaar niet dat zij hun mandje volgooien voor tientallen euro's. Stel je voor dat je een verjaardag hebt. Dan mogen je gasten veel geld meebrengen om je alcoholuitgaven te dekken, haha. 's Avonds ging ik terug naar mijn kamer, omdat ik een seminar voor de volgende ochtend moest voorbereiden. Juist deze avond was er een sterke activiteit van noorderlicht zichtbaar. De camping is dichtbij het meer en de groene lucht was duidelijk zichtbaar. Waar zat ik? In de wijk met de meeste lichtvervuiling van de stad. Heb ik hier iets van gezien? Nee. Slechte timing, aangezien dit de enige aurora was die er deze week te zien was.

WOENSDAG
Kwart over acht. Een seminar. Actief discussiëren over wetenschappelijke artikelen. Zelfs om drie uur 's middags is dit vervelend, laat staan wanneer je net uit je bed komt. Wonder boven wonder heb ik dit doorstaan. Daarna heb ik weer aan het project gewerkt met de groep en heb ik wat boodschappen gedaan (kip in de aanbieding = hamsteren). Daarna ben ik in mijn keuken gaan koken, omdat het fornuis in het huisje van mijn familie slechts twee kleine kookpitten heeft. Ik heb rijst met stukjes kip en kerriesaus gemaakt. Toen alles klaar was, hebben we de boel ingepakt en meegenomen naar de camping. Ik denk dat ik mijn familie eindelijk heb overtuigd van het feit dat ik heb leren koken hier. Nu moet ik nog wat meer recepten leren...

DONDERDAG
Wat is er nog meer te doen in Umeå? Als je geen student bent: vrij weinig. Na de ijshockeywedstrijd, het centrum en diverse winkelcentra resten er een paar dingen (afgezien van musea, die het niet zo goed doen binnen ons gezin, haha). 's Ochtends hebben we over de campus gelopen en heb ik het IKSU sportcentrum laten zien, een van de grootste van Europa. 's Middags zijn we nog langs het Nydalameer gewandeld en hebben we even bij de barbecueplek gezeten rond het vuur. Na wat foto's zijn we gaan eten bij - jawel - McDonald's. Het maakt niet uit waar we naartoe gaan, we eindigen altijd met z'n vijven bij een fastfoodrestaurant :)

VRIJDAG
's Ochtends weer een college van 8 tot 10. Daarna ben ik snel naar huis gegaan om afscheid van mijn familie te nemen. Over drie maanden zal ik weer thuis zijn (zondagavond 18 januari, noteer dat vast). De rest van de dag heb ik weer even aan het project gewerkt. 's Avonds zijn we naar E-puben gefietst voor het Oktoberfest themafeestje. Afgezien van een paar gekke Duitsers die Tirolerkleding hadden meegenomen in hun koffers was er niemand verkleed, dus dat was goed voor ons. De Duitse après-ski muziek die af en toe werd gedraaid werd door de overgrote (niet-Duitse) meerderheid niet echt gewaardeerd. Daarna werd er weer de reguliere muziek gedraaid.

ZATERDAG
Laat wakker + honger = brunch. Daarna hebben we ons ingeschreven voor de KPMG Case Competition, waarmee we - behalve eeuwige roem natuurlijk - ons kunnen kwalificeren voor de nationale eindronde en eventueel de wereldwijde eindronde in Dubai. We krijgen gratis eten en goede ideeën kunnen je zelfs een baan bij KPMG opleveren, dus waarom niet? Met het fantastische motto "Impossible is nothing" wachten we de selectie af. Binnen enkele weken weten wij of we mee mogen doen aan de eerste ronde. 's Middags moest ik weer de keuken in om mijn aandeel in de tapasavond voor te bereiden. Ik heb Spaanse aardappeltortilla gemaakt. Zo simpel en ook erg lekker. Een buitenlandse periode levert je genoeg culinaire ideeën uit andere landen op en dat is altijd handig. Iedereen was er blij mee, dus weer een recept om mee naar huis te nemen. 's Avonds hebben we enkele corridor parties bezocht, maar die vielen redelijk tegen. Jammer, aangezien de rest van de zaterdag prima was.

ZONDAG
Ik probeer aan mijn project te werken, maar word gehinderd door een bonkende hoofdpijn (nee, ik heb geen alcohol gedronken gisteren). Gelukkig heeft mijn familie hier een doosje paracetamol achtergelaten. Inmiddels heb ik een paar regels op papier gezet. Vanavond eten we taco's, dus ik heb iets om naar uit te kijken.

De komende week is er ook weer genoeg te doen: er staan activiteiten gepland met de buddy group, Zweeds begint weer en op zaterdag gaan we met de bus een ijshockeywedstrijd kijken van de huidige Zweedse kampioen, Skellefteå. Ook zonder mijn familie zal ik de resterende maanden wel doorkomen. Er staan genoeg reisjes gepland, dus vervelen is iets wat ik zeker niet zal doen!

Joey

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joey

Actief sinds 13 Feb. 2014
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 17149

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 01 Juli 2017

Master in Kopenhagen

23 Augustus 2014 - 18 Januari 2015

Semester in Zweden

Landen bezocht: