Een weekje studeren en poetsen - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu Een weekje studeren en poetsen - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu

Een weekje studeren en poetsen

Door: Joey Oostenbrink

Blijf op de hoogte en volg Joey

06 Oktober 2014 | Zweden, Umeå

Iedereen in Nederland denkt natuurlijk dat het hier altijd feest is. Dat is gedeeltelijk waar, eerlijk gezegd, maar er zijn momenten waarop het minder heb getroffen. Deze week is zo'n moment.

MAANDAG
Ik word wakker om half 8 (zooooo vroeg) en loop richting de keuken voor een kop koffie en wat boterhammen. Wat zie ik wanneer ik mijn kamer uit ga? Een oranje blad prijkt op mijn deur met daarop de tekst 'Veckans hustomte' en een kabouter met een bezem. Ik mag de gang schoonhouden deze week...

Uiteindelijk bleek dit best mee te vallen. Ik had vijf verschillende taken en sommige waren slechts bedoeld om één keer per week uit te voeren. Ik moet bijvoorbeeld de planten water geven. Die zijn toch al dood, dus één keer is wel genoeg. Verder is het mijn taak om de afwas in het afdruiprek op te bergen in de juiste kasten en mag ik het vuilnis buiten zetten. Dat gaat hier wel iets anders dan in Nederland: we hebben vier stevige tassen die elk voor een ander soort afval zijn: papier, plastic, glas en metaal. Daarnaast hebben we ook nog papieren zakken voor etensresten en moeten we overig huishoudelijk afval scheiden van de eerder genoemde vijf soorten. Dat ik dit buiten moet zetten houdt feitelijk in dat ik alle tassen die redelijk vol zijn, meeneem naar het Miljöhus buiten (klein gebouw met allemaal containers met stickers erop die beschrijven wat je erin mag gooien). Daar wordt bijvoorbeeld glas weer onderverdeeld en doorzichtig en gekleurd glas en worden kranten apart verzameld van overig papier. Er zijn nog twee taken op de lijst. Ik moet de theedoeken deze week (minstens) één keer wassen en op zondag is het tijd voor de 'grote' schoonmaak: dan moet ik de vloer van alle gemeenschappelijke ruimtes stofzuigen.

Nadat mijn hersenen deze onheilspellende gedachten hadden verwerkt, stond ik stil bij het feit dat ik na het ontbijt direct de fiets moest pakken: om 9 uur begint mijn tentamen. Eenmaal buiten sluit ik aan bij de passerende groep studenten die ongetwijfeld allemaal dezelfde bestemming hebben. Het oostelijke paviljoen (vrij vertaald) is de naam van het gebouw waar alle tentamens worden afgenomen. Het is onderdeel en eigendom van de universiteit, maar bevindt zich buiten de campus (op twee minuten fietsen van mijn huis, de universiteit is vier minuten). Ik was weer eens eigenwijs en besloot geen eten of drinken mee te nemen naar het tentamen aangezien ik de volle vier uur toch niet nodig heb. Mooi wel dus... Daarnaast weet ik niet eens of ik de toets heb gehaald. Elk antwoord moest van een omvang van twee tot drie A4'tjes zijn en dan zit er altijd wel iets goeds en iets slechts tussen. We zullen zien.

DINSDAG
Dinsdagochtend. Koffie, geroosterd brood, Lidl. Dit is inmiddels mijn vaste dinsdagroutine. 's Ochtends is er bijna niemand in de winkel. Aangezien ik dan altijd zeeën van tijd heb, kan ik in alle rust boodschappen doen zonder lang in de rij te hoeven staan. 's Middags ben ik naar een fika geweest bij een klasgenoot thuis. Dat is een handige manier om je medestudenten beter te leren kennen. Omdat we veel koekjes en dergelijke over hadden op het eind, werd er gezegd dat we het mee mochten nemen. Dat houdt in dat ik met een uitpuilende zak koekjes terug ben gelopen. 's Avonds was dan eindelijk het eerste officiële tentamenfeest. E-puben, waar het feestje werd georganiseerd, is de kleinste club van de campus en wordt gerund door mijn studievereniging. Toen we om 9 uur aankwamen, stond er al een flinke rij voor ons (zie foto), terwijl E-puben toen net twee minuten open was. Uiteindelijk heb ik een uur staan wachten voordat ik binnen kwam en is het merendeel van mijn vrienden niet binnen gekomen doordat de club 'te vol' was. De bar is vrij breed en er staan altijd meer dan twintig mensen die willen bestellen, terwijl er maximaal drie mensen achter de bar staan. Hoewel E-puben een goede pub kan zijn, is het niet mijn favoriet.

WOENSDAG
7 uur. Te vroeg, vooral na een avondje E-puben. Het is echter onvermijdelijk, aangezien ik mij van mijn goede kant wil laten zien door het openingscollege van mijn nieuwe vak bij te wonen. Toen ik daarna weer thuis was, kwam ik tot de ontdekking dat mijn toilet verstopt was. Bij herhaaldelijk doorspoelen kwam het water zelfs omhoog uit het doucheputje en iedereen begrijpt dat dit niet heel lekker ruikt. Binnen 20 minuten stond de beheerder hier en hij heeft eigenhandig de boel ontstopt. 's Avonds ben ik weer naar Zweeds gegaan, zoals elke maandag en woensdag. Inmiddels zijn we met grammatica en tijd bezig. Zweedse grammatica is vreemd. Werkwoorden zijn relatief simpel, maar zelfstandige naamwoorden zijn onnodig ingewikkeld. Zie de voorbeelden hieronder, die zeggen genoeg:

ik ben = jag är
jij bent = du är
hij/zij is = han/hon är
wij zijn = vi är
etc ... (Simpel hè?)

een fles = en flaska
de fles = flaskan
flessen = flaskor
de flessen = flaskorna
(Waar is de logica? En dan is dit nog niet eens een onregelmatig zelfstandig naamwoord...)

DONDERDAG
De hele dag ben ik bezig geweest met werk. Werk in Nederland. Websites beheren kun je van elke denkbare plek, dus dat is een handige manier om wat inkomsten te genereren tijdens mijn verblijf hier. 's Avonds vierden we de verjaardag van Carolin, mijn Duitse buurmeisje. Haar vriend is hier naartoe gereden met een vriend van hem en we hebben met hun en onze buren samen pasta gegeten en daarna drie verschillende taarten, waaronder een rijstevlaai door mijzelf gemaakt.

VRIJDAG
Ik heb - vanzelfsprekend - niet ontbeten deze ochtend. Nachtmerries over chocolade, rijst en frambozen. Het leek mij een goed idee als ik eens het boek van mijn nieuwe vak Consumer Behavior ga lezen. Alleen deze week moet ik al vijf hoofdstukken lezen en dat komt neer op bijna 200 pagina's. Nadat ik twee hoofdstukken grondig heb gelezen, ben ik al snel overgestapt op vluchtig doorkijken. Na het avondeten zijn we naar de pre-party geweest bij een van de buddies thuis. Daarna zijn we met de buddy group naar Kårhuset gegaan, de grootste club op de campus. ER WAS GEEN RIJ! Dat heb ik hier nog nooit gezien. Zelfs als je kebab wilt halen 's nachts moet je nog tien minuten wachten op je voorgangers. Binnen hadden ze drie verdiepingen. De begane grond bevat de garderobe waar zes mensen klaarstaan om je jas in ontvangst te nemen. Hier wordt dus wel voldoende personeel ingezet. De eerste verdieping is een grote, open ruimte met een bar, rookruimte, toiletten, een paar tafels en een grote dansvloer. De tweede verdieping lijkt meer op een lounge en heeft ook een bar. Klein puntje van kritiek: het was niet toegestaan om een drankje van de ene verdieping mee te nemen naar de andere. Uiteindelijk ben ik twee minuten boven geweest en net als bijna iedereen ben ik voornamelijk op de eerste verdieping geweest. Na het feest zijn we nog wat eten gaan halen waar we dus voor in de rij moesten staan.

ZATERDAG
Overdag heb ik absoluut niks productiefs gedaan. 's Avonds heb ik één ronde gepokerd met de groep en daarna ben ik doorgegaan naar een verjaardagsfeest. Daar ben ik de hele avond met de buddy group gebleven.

ZONDAG
Natuurlijk ben ik redelijk laat wakker geworden, maar om 12 uur had ik mijn ontbijt op en begon ik met schoonmaken. Ik heb de gang, de keuken en de zit-/eetkamer gestofzuigd en gedweild. Ik heb alle afwas gedaan, vuilnis weggebracht en zelfs die gekleurde tassen gewassen (mijn verlangen naar hygiëne wint het blijkbaar van elk mogelijk verzet tegen schoonmaken). Mijn buurman heeft mij verteld dat hij mij de prijs voor beste schoonmaker zou geven als die bestond (daar heb je dus helemaal niks aan, haha). Mijn lunch bestond uit brood met kebab, die ik van een van mijn buren heb gekregen. Hij werkt in een kebabzaak en neemt regelmatig wat mee voor ons. Na de wekelijkse Skypesessie ben ik richting het T3 Center gefietst, na een enorme omweg die volstrekt onnodig was, om de ijshockeywedstrijd van Tegs SK te bekijken. Deze zenuwslopende wedstrijd eindigde in 3-1 voor de tegenpartij. Ik kwam iets later thuis dan verwacht en dat zorgde ervoor dat ik pas rond zeven uur mijn pannenkoekenmix klaar had (21 eieren, twee liter melk en bijna 1,5 kg bloem). Ik heb voor mijn buren 'typisch Nederlandse' pannenkoeken gemaakt. Behalve de gewone pannenkoeken (zodat je zelf kunt kiezen wat je erop wilt hebben) heb ik ook pannenkoeken met kaas gemaakt en pannenkoeken met kaas en spek. Vooral die laatsten waren erg populair en ze waren het eerste op. Bij gebrek aan stroop heb ik chocoladepasta opgewarmd zodat we een soort chocoladesaus hadden. Half 11 waren we klaar met de afwas. Er stond nog een verjaardagsfeestje op het programma, maar ik ben niet gegaan. Het was te laat, ik was te moe en mijn maag was te vol. Bovendien komen er voldoende feestelijke gelegenheden aan binnenkort. Vrijdag gaan we naar Life in Color, een feest waarbij je anderen (en jezelf natuurlijk) besmeert met verf. Zaterdagavond hebben we - alweer :) - een feest in onze gang. Het begint inmiddels de vaste concurrent van de plaatselijke pub te worden. Eerder op de middag landt hier een vliegtuig met vier bepaalde mensen aan boord die ik enkele weken niet heb gezien. Een familiereünie is aanstaande; welkom in Zweden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joey

Actief sinds 13 Feb. 2014
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 17154

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 01 Juli 2017

Master in Kopenhagen

23 Augustus 2014 - 18 Januari 2015

Semester in Zweden

Landen bezocht: