Hej! Jag talar lite svenska! - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu Hej! Jag talar lite svenska! - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu

Hej! Jag talar lite svenska!

Door: Joey Oostenbrink

Blijf op de hoogte en volg Joey

14 September 2014 | Zweden, Umeå

Deze week was een drukke week. Er wordt langzamerhand meer van mij gevergd op de universiteit en dit moet worden gecombineerd met diverse feestjes. Daarnaast ben ik met de Zweedse cursus begonnen. Verder heb ik erover nagedacht hier wat willekeurige zaken te noemen waar je geen rekening mee houdt (of kunt houden) voor je vertrek. Een voorbeeld hiervan zijn de prijzen van de kapper. Een eenvoudige knipbeurt kost in Zweden gemiddeld dertig euro. Ook is de manier van koffiedrinken erg anders dan in Nederland. Zweden kent geen koffiemelk. De meeste mensen drinken hun koffie zwart. Voor degene die dit toch te sterk vindt, is er 'gewone' melk om door de koffie te doen. Suiker in de koffie is blijkbaar 'not done' en wordt normaal alleen gedaan door buitenlandse studenten.

MAANDAG
Deze week heb ik elke ochtend van 10 tot 12 een college. De dagelijkse sleur is dus begonnen op deze maandagochtend. Hoewel de onderwerpen best saai kunnen zijn en 10 uur erg vroeg is (*kuch* *kuch*), zijn dit de enige colleges die ik heb. Aan het begin van de avond, tijdens het schitterende tijdvak van 17:30 tot 19:30, zat ik weer in de klas voor de eerste les Zweeds. Nadat we leerden hoe we ons konden voorstellen was het alweer pauze. Het tempo ligt zo laag dat ik niet kan zakken voor dit vak. Hierna was het tijd voor een beetje ontspanning en zijn we naar Allstars gegaan, een sportbar in het centrum van de stad. Hier hebben we de kwalificatiewedstrijd tussen Zweden en Oostenrijk gekeken, waarschijnlijk als enige niet-Zweden. Ondanks mijn Zweedse vlag is het Zweedse team er niet in geslaagd deze saaie 1-1 om te zetten in een overwinning.

DINSDAG
Na mijn college ben ik naar de International Food Market geweest met wat mensen uit mijn Buddy Group. Dit is een grote verzameling kraampjes met eten uit allerlei landen. Omdat ik met Eric (een andere Nederlander) nog bijna een uur moest wachten op de rest van de groep, zijn we naar de Duitse kraam gegaan voor currywurst. Later heb ik bij de trekpleister van de markt, The Australian Barbecue Co., een kangoeroeburger gegeten. Smaakte een beetje als rundvlees, maar dan iets steviger en met een bijsmaak dat ik niet helemaal kan plaatsen. Ik had ook kunnen kiezen voor de krokodil of kameel, maar de kangoeroe bleek een goede keuze. Er waren - tussen de ruim 15 Franse kramen - ook nog twee Nederlandse kramen. De een verkocht bloemen en de ander kaas, stroopwafels en droge worst. De worstenman bleek uit Hengelo te komen en wij hebben nog even met hem gepraat. Uiteraard ben ik naar huis gegaan met een zak worsten. 's Avonds wederom voetbal gekeken, deze keer Nederland - Tsjechië. Het was niet heel goed en daarmee is alles wel gezegd.

WOENSDAG
's Middags heb ik met mijn marketinggroep aan ons rapport gewerkt dat we volgende week woensdag moeten presenteren. Iedereen denkt actief mee en wil voor een goed cijfer gaan, dus dat scheelt. 's Avonds had ik weer Zweeds (elke maandag en woensdag). Er kwam iemand van de IT-afdeling langs die van iedere student Zweeds een foto met zijn/haar naam nodig had voor de administratie. Het leek wel een gevangenisfoto, ik moest tegen de muur staan, recht in de camera kijken en een papiertje met mijn naam voor me houden. Na deze les zijn we met de Buddy Group naar de zogenaamde Love & Lust Party geweest. Waarom deze naam? Geen idee. Je komt daar met een wit shirt en dan moet je verf pakken, jezelf helemaal onder de verf smeren (of iemand anders natuurlijk) en het liefst in allerlei kleuren. Ik heb - vlak voordat ik ging douchen 's nachts - even snel een foto gemaakt zodat het duidelijk is hoe iedereen er na de tijd uitzag.

DONDERDAG
Na een paar uurtjes slaap weer een hele dag op de universiteit geweest voor een college en het rapport. Ik heb 's avonds mijn eerste 'Zweedse' maaltijd gemaakt: pyttipanna. Dit zijn blokjes aardappel, vlees en ui. Zo simpel mogelijk: gooi alles in de pan en je bent klaar. Natuurlijk zat er voor mij niet genoeg vlees in en daarom heb ik er een schnitzel aan toegevoegd. Ook heb ik te horen gekregen dat onze Buddy Group over twee weken gaat lasergamen. Er is dus genoeg om naar uit te kijken.

VRIJDAG
Na mijn college heb ik drie keer achter elkaar de was gedaan, omdat ik witte, bonte en geverfde was had. Aan het eind van de middag heb ik wat inkopen voor de barbecue gedaan. Met de Buddy Group zijn we richting het Nydalameer gelopen, dé plek om te barbecueën, zwemmen en het noorderlicht te bekijken. De volle maan, in combinatie met het aantal vuren dat iedereen had gemaakt, zorgde ervoor dat we slechts een glimp van het noorderlicht hebben gezien. De volgende dag zag ik op Facebook allemaal mooie foto's van het noorderlicht en dan baal je toch wel een beetje.

ZATERDAG
Het tweede bezoek aan de International Food Market, omdat deze vandaag voor het laatst in Umeå is. Deze keer heb ik het duurste Italiaanse ijs ooit gekocht (formaat pingpongbal voor de prijs van bijna 2 euro). 's Avonds had ik het luxeprobleem van twee feestjes tegelijkertijd. De ene was bij de buren, waar iedereen van mijn vriendengroep woont of naartoe gaat. De andere was echter in mijn eigen gang en ik kan mijn buren natuurlijk moeilijk achterlaten. Na wat gezellige uurtjes ben ik richting de buren gegaan en daar de rest van de avond/nacht gebleven. We hebben met alle aanwezige buren (twee Zweden waren er niet) een groepsfoto gemaakt die ik heb bijgevoegd.

ZONDAG
Als je 's ochtends wakker wordt na een feestje in jouw gang, keuken en dergelijke, realiseer je je meteen dat het een enorme klus wordt om de boel schoon te maken. Ik zag verder niemand, dus ben ik maar begonnen met het dweilen van de plakkerige vloer. Daarna heb ik met wat buren alle meubels weer goed neergezet, de afwas gedaan en het afval gesorteerd en weggebracht. 's Middags ben ik met wat vrienden naar een voetbalwedstrijd van de plaatselijke club geweest, Umeå FC. Ze zijn, ondanks een goed begin, glansrijk onderuit gegaan tegen hun lager geklasseerde tegenstander (4-0). Toch was het leuk om naar te kijken en met twintig graden op de zonnige tribune zitten is ook niet zo erg. Het avondeten wordt vandaag bereid door mijn twee Bengaalse buren (die ook op de groepsfoto staan). Ik zal de rest van de avond opvullen met wat huiswerk, dat moet natuurlijk ook gebeuren.

De komende week staat er veel op het programma. We gaan o.a. oefenen voor het brännbolltoernooi van aanstaande zaterdag, er is een verjaardag en we gaan naar de karaokebar. Waarschijnlijk levert dat genoeg interessante foto's op.

Joey

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joey

Actief sinds 13 Feb. 2014
Verslag gelezen: 547
Totaal aantal bezoekers 17148

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 01 Juli 2017

Master in Kopenhagen

23 Augustus 2014 - 18 Januari 2015

Semester in Zweden

Landen bezocht: