Introductieweek - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu Introductieweek - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu

Introductieweek

Door: Joey Oostenbrink

Blijf op de hoogte en volg Joey

31 Augustus 2014 | Zweden, Umeå

Na de aankomst en het schrijven van de eerste berichten is de eerste week dan eindelijk begonnen. Een introductieweek om de internationale studenten kennis te laten maken met de stad, de universiteit en de manier van leven in Zweden. Mijn week zag er als volgt uit:

MAANDAG
De hele dag in de collegebanken zitten en luisteren naar informatie. Niet erg boeiend, maar wel noodzakelijk. We kregen o.a. info over de voorzieningen op de universiteit, de stad en het Buddy programme, wat dus inhoudt dat je met een groep allerlei dingen gaat ondernemen. Ook was er iemand namens de Sámi, de rondtrekkende (oorspronkelijke) bewoners van Lapland. Dit duurde meer dan een uur en was erg saai. 's Avonds hebben we gezeten bij een vriend van een vriend, die ons weer kennis liet maken met 10 van zijn vrienden. Inmiddels is dit een vaste groep van 15-20 man geworden waarmee wij allerlei dingen doen.

DINSDAG
's Ochtends weer enkele colleges, o.a. over het sportcentrum IKSU (een van de grootste van Europa) en de bibliotheek op de campus. Daarna begon de Campus Race: we werden in groepen ingedeeld en moesten een vragenlijst beantwoorden door op de campus op zoek te gaan naar de antwoorden, met als doel de campus beter te leren kennen. We hebben vals gespeeld door de groep in tweeën te splitsen en wat dingen op internet op te zoeken, maar blijkbaar waren wij niet de enige groep die zo slim was: we waren uiteindelijk als tiende klaar... In de avond was een een soort diner gepland in een restaurant in de binnenstad. Ik koos ervoor thuis te blijven omdat ik elke avond al weg was geweest. Zo kon ik de tijd mooi benutten voor wat contact met Nederland en om mijn zaken hier op orde te krijgen.

WOENSDAG
De hele ochtend was ik vrij, 's middags hadden we de City Challenge. Dit lijkt op de Campus Race van gisteren, maar dan in de binnenstad (die een stuk groter is dan de campus). Daarna heb ik met twee anderen in een impuls skates gekocht bij de kringloopwinkel (we waren eigenlijk op zoek naar fietsen, maar die waren al weg). Ook een BBQ meegenomen voor 4 euro. 's Avonds zijn we naar de (door het Buddy Programme georganiseerde) Pub Night gegaan, bij de Allstar sportbar in het centrum. Eén drankje gekocht: Zweden is DUUR. In de horeca gemiddeld 3 euro voor fris, 5 voor bier/cider, 10 voor een shot en 11 voor mixdrank. Daarna zijn we naar een boot gelopen die aangemeerd ligt in de Ume rivier. Het is een soort bar die alleen in het hoogseizoen is geopend, dus het was de laatste mogelijkheid om er heen te gaan. Voordat we met de taxi naar huis gingen (nog geen fiets!!) konden we nog een glimp opvangen van het noorderlicht. Voordat ik de kans had om een foto te maken was het echter al verdwenen. Toen ik thuis kwam, ging de deur van mijn gang niet open (werkt met een elektronische sensor). Ik heb bij een vriend geslapen, die een tweede matras had. Inmiddels heb ik de huisbaas gemaild en zal de deur worden nagekeken.

DONDERDAG
De hele ochtend vrij, werd dus wakker in een 'vreemde' kamer. Ben nog een half uurtje gebleven en ben toen naar mijn eigen gebouw gegaan om te ontbijten en om een van mijn buren bij te praten over wat er was gebeurd. Inmiddels hebben we geregeld dat zij en ik elkaar kunnen bellen in het geval dat een van ons weer wordt buitengesloten. Overdag hebben we niet veel gedaan. Ik heb vooral op mijn kamer gezeten. 's Avonds zijn we naar het Nydalameer gegaan. We hebben helaas geen noorderlicht gezien (wordt hier vaak met de Latijnse naam Aurora Borealis aangeduid, kortweg 'aurora'), maar we hebben rond het vuur gezeten. Rond half twee 's nachts gingen we terug, na drie kwartier lopen was ik eindelijk thuis. Ik moet echt een fiets kopen... Voordat ik ging slapen heb ik uit verveling even de folders van de plaatselijke winkels doorgebladerd. Ik ontdekte dat een doe-het-zelfzaak (nieuwe) fietsen verkoopt voor iets meer dan de meeste tweedehands fietsen. Daar ga ik morgen heen!

VRIJDAG
Na weer eens te lang in bed te hebben gelegen ging ik richting het centrum met wat anderen. Ik had een slot en fietslampen, nu de fiets nog. Toen nam ik de bus richting het Ersboda winkelcentrum, een flink eind van het centrum verwijderd. Nadat ik de fiets uit de folder had gevonden, moest ik hem in elkaar zetten en dat bleek voor mij een redelijke opgave. Ik heb twee keer in mijn hand gesneden en ik moest een medewerker om hulp vragen bij het bevestigen van het wiel (nadat mijn verstand het van mijn trots had gewonnen). Eindelijk kon ik fietsen. Het was ruim 8 km naar huis en ik moest bergop fietsen. Tel daarbij op dat ik een dikke jas droeg en het verbaast je niet dat ik meteen een douche heb genomen toen ik thuis kwam. Om vijf uur waren we weer in het centrum voor de welkomstreceptie voor internationale studenten in Rex, een van de populairste uitgaansgelegenheden. Overdag is het een restaurant en op vrijdag- en zaterdagavond een nachtclub. We hebben gegeten en zijn daarna naar huis gegaan om ons om te kleden voor het volgende feestje: de Toga Party in Lokal. De dress code was uiteraard een toga, zoals de oude Grieken en Romeinen, maar dan gemaakt van je eigen lakens (foto's bijgevoegd!). Meer dan een half uur in de rij staan met een temperatuur van vijf graden is niet erg prettig als je slecht een sportbroekje en een 'toga' draagt. Het was binnen echter gezellig en natuurlijk bleven we tot de club dicht ging (alles sluit hier om twee uur).

ZATERDAG
Hoewel ik om half drie in bed lag, ging de wekker om 9 uur alweer. Ik had namelijk dingen te doen: ik zou om tien uur skypen en ik moest de was doen. Je moet hier namelijk de wasruimte van tevoren boeken. Nadat ik een uitgebreid Excel bestand had doorgelezen met instructies van thuis (je weet maar nooit wat ik allemaal verkeerd doe) slaagde ik erin mijn was meteen de eerste keer foutloos te doen. Rond twee uur gingen we richting de Lidl om vlees te kopen voor de barbecue bij het Nydalameer. Het was vrij zonnig en boven de 15 graden, dus voor Zweedse begrippen warm genoeg. Toen we eenmaal de barbecue aan hadden gekregen, heb ik ruim 3 à 4 uur vlees staan bakken: wij hadden namelijk een barbecue en waren blijkbaar de enige. Een groep van bijna 30 man had zich rond onze plek verzameld en iedereen kon wat vlees op onze barbecue leggen. Ik heb mij dus ontpopt tot de chef van de dag, blijkbaar. Het was een goede mogelijkheid om nieuwe contacten te leggen, omdat de mensen die op hun vlees wachtten allemaal met mij gingen praten en sommigen boden me allerlei drankjes aan. Ik denk dat deze middag mij veel geld kan schelen bij het uitgaan in de toekomst :) . 's Avonds zijn we (alweer, haha) naar Lokal gegaan, wat dus inmiddels een beetje onze vaste club begint te worden. Het is 100 meter van mijn gebouw verwijderd, niet heel vreemd toch? We kregen lichtgevende staven van piepschuim, wat een leuk effect gaf in het donker. Wederom lag ik rond half drie in bed. Als de colleges beginnen kan dit echt niet meer...

ZONDAG (VANDAAG)
Het laat naar bed gaan begint zijn tol te eisen: ik word wakker om kwart voor 1. Binnen een uur stond ik op een kunstgrasveld om even te voetballen en had ik ontbeten/geluncht. De plaatselijke voetbalclub stond op het punt een wedstrijd te spelen, dus we hebben even gekeken. Het leek een elftal uit de B, maar veel spelers waren moeilijk te schatten. Na twintig minuten het dramatisch lage niveau te hebben aanschouwd zijn we maar vertrokken. Om vijf uur had ik mijn eerste echte 'fika': een Zweeds woord voor 'bij elkaar zitten en koffie drinken met eventueel wat gebak'. Dit is in Zweden echt iets wat iedereen doet. We hebben zelfs een fika tijdens de pauze in elk college. De fika van vandaag was met mijn buren. Alle bewoners van onze gang (behalve een Zweedse jongen en een uit Bangladesh) zaten bij elkaar in onze gezamelijke ruimte: een Zweedse jongen, een Zweeds meisje, een Bengaalse jongen (studeert hier lang en heeft dit georganiseerd), een Spaanse jongen, een Chinese jongen, twee Duitse meisjes en ik. We hebben van vijf tot tien in de ruimte gezeten en over allerlei dingen gepraat, terwijl we koffie of thee aan het drinken waren en allerlei soorten Zweeds gebak hebben gegeten. Behalve eten en drinken hebben we ook de huisregels kort besproken en besloten dat we elke zondag gezamenlijk eten. De kok van die dag maakt dan eventueel iets uit zijn/haar eigen land. Mij is al gevraagd om pannenkoeken te maken. Ik heb daar al mee ingestemd, al moet ik wel even een recept opzoeken en mijn vaardigheden in de keuken wat bijschaven...

Hälsningar från Sverige!

Joey

  • 01 September 2014 - 00:01

    Ronald Wolf:

    Hey Joey, leuke verhalen! Ik zal je zeker volgen op je volgende avonturen! Misschien komt er nog wel een keer rendiervlees op de bbq! Groeten , ronald

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joey

Actief sinds 13 Feb. 2014
Verslag gelezen: 465
Totaal aantal bezoekers 17156

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 01 Juli 2017

Master in Kopenhagen

23 Augustus 2014 - 18 Januari 2015

Semester in Zweden

Landen bezocht: