Aankomst in Zweden - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu Aankomst in Zweden - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu

Aankomst in Zweden

Door: Joey Oostenbrink

Blijf op de hoogte en volg Joey

24 Augustus 2014 | Zweden, Umeå

Halverwege mijn tweede dag hier even het eerste bericht, aangezien ik hier tot nu toe geen tijd voor had. Dit komt onder andere door de chaotische reis die we hebben gemaakt en doordat er gisteren andere dingen gedaan moesten worden. Even vanaf het begin:

Nadat we om twee uur 's nachts in de auto waren gestapt, kwamen we rond half 4 aan in Düsseldorf, waar mijn vliegtuig zou vertrekken. Bij het inchecken van de koffers vroegen we nog aan de medewerker of de bagage vanzelf bij de eindhalte van ons zou komen, of dat we opnieuw in- en uit moesten checken bij tussenlandingen. 'Dat hoeft niet, de koffers gaan door tot in Umeå.' Voor de zekerheid altijd vragen natuurlijk. Gisterochtend vertrok het vliegtuig dus om 06:10. Tenminste, dat was de bedoeling. De vlucht was met een kwartier vertraagd en dit leidde tot een boel stress toen we richting de andere terminal moesten rennen. De vlucht net gehaald. In Stockholm hadden we meer overstaptijd doordat de eerste twee vluchten samen de vertraging hadden gecompenseerd door sneller te vliegen. Toch is drie kwartier niet zo veel als het aanvankelijk lijkt. Na o.a. wachten tot je uit het vliegtuig mag, tot je de juiste gate vindt en tot je door de bagagecontrole bent (we moesten eruit en er opnieuw doorheen...) heb je niet veel tijd over. We haalden de vlucht dan ook nog net. Bij aankomst in Umeå spraken we met wat Nederlanders die we onderweg ook al tegenkwamen. En toen kwamen we er allemaal achter dat onze koffers niet mee waren gekomen.

Eenmaal bij de balie aangekomen met een groep Nederlanders en Duitsers vulden we allemaal een formulier in en hoorden we dat de bagage waarschijnlijk in Kopenhagen is achtergebleven (doordat het eerste vliegtuig daar te laat arriveerde). Toen zijn we naar het International Housing Office (IHO) gegaan met een taxi om onze sleutels op te halen. Na twee uur wachten was het eindelijk zo ver. Rond 11 uur waren we geland in Umeå en rond 3 uur heb ik voor het eerst mijn kamer gezien.

De keuken: vies. De zitkamer: vies. De gang: een zooi. Op zich wel alle clichés over studentenhuizen. Mijn kamer was in ieder geval wel schoon. Na een beetje vegen, poetsen en herinrichten was hij klaar voor gebruik. Ik heb een paar buren ontmoet: een Chinese jongen en een uit Spanje, beide ook uitwisselingsstudenten. Er schijnen twee mensen uit Bangladesh in de kamer tegenover mij te wonen, maar die heb ik nog niet gezien. Voor de rest is de gang nog leeg. Vandaag en morgen komen de laatste buitenlandse studenten en volgende week de Zweden.

Gisteren hebben we met een groep van vijf Nederlanders wat boodschappen gedaan en eten gemaakt. 's Avonds hebben we nog gepraat met wat Zweden die hier een langere tijd studeren en begeleiders zijn bij het Buddy Programme waaraan ik ook meedoe. Later zijn we nog even bij Lokal geweest, de plaatselijke bar.

Vanochtend kwam dan eindelijk mijn koffer. De kamer is helemaal georganiseerd en ik ben inmiddels bekend met de omgeving. Ik heb internet op mijn kamer (ook via mijn telefoon) en op de universiteit. Op het moment ben ik bezig met Skype hier werkend te krijgen, dat wil blijkbaar niet lukken. Videogesprekken via Facebook kunnen ook. In beide gevallen is het makkelijk om van tevoren even een bericht te sturen, omdat ik dus niet overal internet heb.

Nu moet ik het nog voor elkaar zien te krijgen dat mijn buren de keuken gaan schoonmaken, want daar heb ik eerlijk gezegd niet zo'n zin in...

  • 24 Augustus 2014 - 17:57

    Rikie Oostenbrink :

    joey doe je iedere keer verslag of alleen vandaag liefs oma

  • 24 Augustus 2014 - 18:01

    Joey Oostenbrink:

    Ik denk elke week eentje, op zondag. Soms misschien eentje meer of misschien een week niet als er niks bijzonders te doen is. Gemiddeld genomen dus één per week.

  • 31 Augustus 2014 - 12:47

    Maria En Hennie:

    Complimenten voor je uitgebreide verslag en de "sfeer-foto's". Misschien is het idee om je (volgende) verslagen een beetje in telegram-stijl te doen. Er gaat anders nogal verel tijd in zittne. Ik heb dat (heel veel) vroeger ook gedaan.
    Overigens ben je op zaterdag-middag tijdens de koffie het(uitgebreide) onderwerp van het gesprek en je kunt wel raden wie het meeste te vertellen heeft.
    Overigens is vandaag, behalve je andere opa ook Lissy jarig. Zij is 5 jaar geworden.
    Veel succes en plezier verder!
    Oma, opa en......Lissy.

  • 31 Augustus 2014 - 13:45

    Joey Oostenbrink:

    Gefeliciteerd met Lissy in dat geval, dat wist ik helemaal niet! Vanavond zal ik een nieuw verslag online zetten, waarschijnlijk met een stukje per dag van de afgelopen week. Dat maakt het wat overzichtelijker.

  • 31 Augustus 2014 - 18:21

    Lissy:

    Dag Joey,
    Bedankt voor de fe(lissy)tatie.
    Veel plezier daar.
    Lissy.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joey

Actief sinds 13 Feb. 2014
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 17153

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 01 Juli 2017

Master in Kopenhagen

23 Augustus 2014 - 18 Januari 2015

Semester in Zweden

Landen bezocht: