Gelukkig nieuwjaar - Reisverslag uit Riga, Letland van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar - Reisverslag uit Riga, Letland van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar

Door: Joey Oostenbrink

Blijf op de hoogte en volg Joey

04 Januari 2015 | Letland, Riga

De periode rond de jaarwisseling kan best bijzonder worden genoemd, aangezien ik toen op reis was in diverse steden en veel plekken heb bezocht. Mijn kerst was in verschillende opzichten 'anders' dan gewoonlijk. Ten eerste heb ik nooit eerder de kerstdagen doorgebracht zonder mijn familie. Dat was natuurlijk wel even wennen, toen ik op kerstavond aan mijn verslag zat te werken. In mijn kamer. Alleen. Op eerste kerstdag hebben we met vijf man een kerstdiner gehad en ben ik uitgegaan. Toen zat kerst erop voor mij.

STOCKHOLM: 26 T/M 29 DECEMBER
Geen uitgebreid diner, geen cadeautjes. Spullen pakken en richting het vliegveld. Vandaag is de dag dat we richting Stockholm gaan om daar in een paar dagen de stad te verkennen. Het is het begin van onze langste en laatste reis van de Erasmusperiode. Ik ga met Jimmy en Lauren. Maria vliegt van Sevilla naar Stockholm (ze heeft haar familie bezocht) en Lars komt er maandag bij zodra we Stockholm verlaten. De goedkoopste manier om naar het vliegveld te reizen is de bus, dus liepen wij naar de bushalte. Toen de bus er 15 minuten na de verwachte aankomsttijd nog niet was, besloten we een taxi te bellen. Nadat ik de bestelling had doorgegeven werd de verbinding verbroken. Opnieuw geprobeerd, situatie uitgelegd en de medewerker zegt dat de taxi onderweg is. Nog geen minuut later verschijnt de bus. Instappen en richting het vliegveld. Toen kreeg ik een goede tip: zet je telefoon in de vliegtuigmodus. Dan kan de taxicentrale je niet bereiken. Het moest wel, aangezien we erg krap in de tijd zaten en ik ook geen tijd meer had om de taxi af te bellen. Nadat we in Stockholm waren geland en ik de telefoon weer inschakelde, zag ik dat ik drie gemiste oproepen had. Nadat we het hostel hadden bereikt, onze bagage hadden gedumpt in onze kamer en een maaltijd bij McDonald's naar binnen hadden gewerkt, waren we redelijk moe en zijn we in het hostel gebleven.

Op zaterdag zijn we redelijk vroeg opgestaan. We zijn nog steeds in Zweden en dat betekent dat de zon vroeg ondergaat. We willen de stad verkennen en dan moet je optimaal profiteren van de uren zonlicht. Via de lange winkelstraat Drottninggatan zijn we terecht gekomen in Gamlastan (Zweeds voor oude stad), het oude centrum van Stockholm. Hier vind je veel winkels, cafés en restaurants, hoewel de goedkopere opties in andere delen van de stad te vinden zijn. Gamlastan is relatief klein en ook makkelijk te verkennen. Daarna zijn we naar de wijk Södermalm gelopen (ten zuiden van Gamlastan) waar we op een heuvel uitzicht hadden over een groot deel van de stad. 's Avonds wilden we uitgaan, maar dat bleek een hele opgave. Veel clubs in Stockholm hanteren een leeftijdsgrens van 23 jaar of zijn enorm duur. Uiteindelijk had Maria iets gevonden, maar dat bleek gesloten te zijn toen we er aankwamen. De club aan de overkant trok onze aandacht. Er stonden veel mensen buiten en we hadden geen idee waar we nog meer heen konden, dus besloten we een poging te wagen. Door middel van een gesprekje met de uitsmijter slaagde Maria erin ons binnen te krijgen. Daar wachtte ons een leuke verrassing: het entreegeld van 200 kronen (±22 euro) moest even worden betaald. Ik stond erop dat we dit deden, aangezien de kans dat we ergens anders binnen zouden komen nihil was. Het was dus 200 kronen of terug naar het hostel. Vervolgens moesten we nog even 30 kronen aftikken voor de garderobe. Onder het mom van 'dit doe je toch maar één keer' kon er voor mij ook nog wel een drankje vanaf. Ik droeg een colbert en een wit overhemd omdat ik gehoord had dat ze in Stockholm nogal vaak mensen weigeren vanwege hun kleding. De tips: kleed je netjes en zorg ervoor dat je meisjes bij je hebt. Dat hebben Jimmy en ik dan toch goed gedaan, lijkt me. Binnen zag ik dat mijn colbert eerder regel dan uitzondering was. Iedereen was chic gekleed en bestelde drankjes alsof het gratis was. Dit maakte ons natuurlijk wel nieuwsgierig. Waar waren we beland? Toen ik in het hostel "Sturecompagniet" googelde, zag ik in de beschrijving staan dat het een plek is waar "de elite van Stockholm" uitgaat en dat het een mooie, maar erg dure avond kan zijn. De leeftijdsgrens was overigens 23.

Op zondag hebben we uitgeslapen en zijn we 's middags gaan schaatsen op het plein in het centrum. Daar hebben we een schaatsbaan aangelegd rondom een standbeeld en je kunt er schaatsen huren. Na een paar voorzichtige oefenrondjes ging het alweer redelijk makkelijk en het was een simpele manier om even op te warmen. Het was namelijk best koud in Stockholm. Later zijn we ergens een broodje gaan eten. Dat broodje was redelijk droog en er zat naar mijn mening lang niet genoeg beleg op. Dit inspireerde mij tot een nieuwe bezigheid: recensies schrijven. Ik heb ontdekt dat hier geld mee te verdienen valt op het internet en een stukje schrijven over de plekken die ik heb bezocht is niet zo moeilijk. 's Avonds hebben we tortilla's gegeten. Ingrediënten uiteraard gekocht bij Lidl, ook in Stockholm.

Op maandag moesten we uitchecken en gingen we richting het centraal station om Lars op te pikken, die net met de trein uit Karlstad kwam. We zijn even gaan 'lunchen' bij een steakhouse omdat we hoge prijzen op de boot verwachten. Het lijkt ons dus handiger om 's middags warm te eten en wat brood mee te nemen voor 's avonds. Na de lunch namen we een bus naar de haven, waar we een gigantisch schip voor ons zagen. De M/S Romantika telt maar liefst 11 verdiepingen en herbergt 2000 bedden, diverse restaurants, discotheken, bars, winkels, een casino en zelfs een sauna. Een uur nadat reisleider Zane ons de tickets had gegeven, zaten we in de bar met een drankje, aangezien het 'happy hour' was. Het was vijf uur 's middags, haha. Natuurlijk moest er even wat alcohol worden ingekocht aangezien dat aanzienlijk goedkoper is dan in Zweden (ook goedkoper dan Nederland trouwens). 's Avonds zijn we het schip gaan verkennen en ben ik een gokje gaan wagen aan de roulettetafel. Van 10 naar 15 euro, dat is toch 50% winst! Gevierd met een drankje ter waarde van vijf euro, dus toch een gratis drankje eigenlijk. Op een bepaald moment gingen we terug naar de kamer. De meesten wilden slapen. Lars en ik waren nog wel in voor een bezoekje aan de discotheek en we zijn met z'n tweeën richting de zevende verdieping gegaan. Daar kwamen we even aan de praat met wat Estse meisjes, waarvan er eentje haar verjaardag vierde. Blijkbaar betalen zij maar 9 euro voor de boot, waardoor een bootreisje Tallinn-Stockholm-Tallinn een redelijk goedkope manier is om je verjaardag te vieren met wat vrienden. Lars en ik hebben hier even aan onze Estse taalvaardigheid gewerkt. "Tervist" betekent proost, "aitäh" betekent dankjewel en "sa oled vastupandamatu" betekent "jij bent onweerstaanbaar". Toch wel handig. Rond een uur of vijf was het tijd om te slapen. Om negen uur gingen we eruit voor het ontbijt, dat met 11 euro toch wel prijzig te noemen viel. Doordat de boot enigszins schommelde, was het niet zo makkelijk om veel eten naar binnen te werken. Tip voor de volgende keer: geen ontbijt op de boot nemen.

TALLINN: 30 DECEMBER
Toen we van de boot kwamen, was het nog te vroeg om in het hostel in te checken. We hebben de bagage bij het hostel achtergelaten en zijn door de sneeuw Tallinn gaan verkennen. De gids leidde ons door de oude binnenstad, die uit twee delen bestaat: het lage en het hoge gedeelte. Overal zijn de stadsmuren en torens te zien die Tallinn vroeger beschermden van de buitenwereld. Het hostel was prima en de kamer leek wel een hotelkamer. Ruim, twee tafeltjes met wat stoelen, een tv en een badkamer met douche en wc. De keuken was dan wel weer klein, maar dat neem je op de koop toe voor één nacht. We hebben gedineerd bij Vapiano, een Italiaanse restaurantketen waar je voor relatief weinig geld kunt eten en je kunt zien hoe je maaltijd wordt bereid. Je krijgt een pasje dat je scant bij elke bestelling en betaalt wanneer je het restaurant verlaat. 's Avonds gingen we naar een bar in de buurt. Daar hebben we wat gedronken en gepoold. Ook ben ik in Tallinn verscheidene keren herinnerd aan het feit dat ik er absoluut niks van bak als het om tafelvoetbal gaat. Later zijn we nog naar een andere bar gegaan. Daar hadden ze een hele lijst met shots. Je moest er vijf tegelijk bestellen en dat kostte €7,50. Dat is dus anderhalve euro per shot. Even ter vergelijking: de prijs per stuk ligt in Zweden op 10 euro. Ik sloeg de rondjes over voor vandaag. Ik heb nog wel even een recept van een interessante mixdrank gekregen van een meisje uit Tallinn en we hebben mogen aanschouwen hoe twee vechtende jongens de bar uit werden gezet. Een leuke avond dus.

RIGA: 31 DECEMBER T/M 2 JANUARI
De volgende ochtend hebben we (gratis) ontbeten in het hotel dat naast het hostel is gevestigd. Daarna moesten we onze koffers pakken en gingen we per bus richting Riga. Vijf uur later kwamen we aan bij het hostel, dat talloze prijzen heeft gewonnen en tot de 'Famous Hostels' groep wordt gerekend. Eenmaal aangekomen had ik deze indruk helemaal niet. Er waren weliswaar veel toiletten, maar onze gang had er maar 1 per geslacht. Normaal is dat niet zo'n probleem, maar wij moesten naar een andere verdieping voor de overige wc's. Om het hostel binnen te komen moest je in een of ander duister straatje aanbellen en vervolgens twee steile trappen op. Dit betekent dat wij met onze koffers drie trappen op moesten om de kamer te bereiken. Er waren twee douches voor mannen en twee voor vrouwen, maar die van de vrouwen waren telkens koud. De laatste dag konden de meisjes opgelucht warm douchen. De bedden waren ook niet van geweldige kwaliteit. Mijne miste een plank van de lattenbodem en de lattenbodem boven mij zag er ook niet geweldig uit. De tweede nacht heb ik mijn matras op de grond gelegd; ik hoorde eerder die dag namelijk wat kraken. Het internet in het hostel liet het ook continu afweten. Een hostel met een groot aantal kamers en slechts 1 router. Dat werkt ook niet. Tot zo ver mijn kritiek op het hostel. We zijn na aankomst naar een nabij gelegen restaurant gegaan voor het nieuwjaarsdiner. De sfeer in het restaurant was erg prettig en het eten was goed. Elke tafel kreeg twee gratis flessen champagne en we mochten naar buiten om een eigen munt te slaan en een toekomstvoorspelling voor 2015 te krijgen aan de hand van een aluminium figuurtje. Je gooit een lepel gesmolten aluminium in koud water en het metaal verandert in een willekeurige vorm. Mijn voorspelling: "Er zit een haak aan, dat betekent dat je je kansen zult aangrijpen. Daarnaast zie ik ook een vlam. Dat slaat op de brandende vlam binnenin jou." Uiteraard werd er uitgebreid gelachen om de voorspellingen. Later gingen we richting de brug naast het hostel, van waar we het vuurwerk konden zien. Het was 2015. Toen kregen we - ja, alweer - champagne en zijn we richting een club gegaan.

De tweede dag in Riga begint rond het middaguur. Na een korte lunch/brunch vertrekken we voor een uitgebreide rondleiding door de oude binnenstad en het Art Nouveaudistrict. Daarna zijn we met de tram naar een restaurant gegaan om daar te eten. Het eten was goedkoop en lekker. Daarnaast is in Riga het openbaar vervoer voor iedereen gratis op Nieuwjaarsdag, dus wij hoefden niets te betalen. 's Avonds zijn we naar een karaokebar gegaan.

Op de derde en laatste dag in Riga hebben we geluncht bij een pizza- en pastarestaurant aangezien we 's avonds op de boot zitten. We weten nog van de vorige keer dat een diner minstens 25 euro kost en daar zitten we niet op te wachten. Eenmaal op de boot merken we in de winkels dat de prijzen hoger zijn dan op de heenweg. Dat doen ze zeker omdat mensen denken: het is op de boot goedkoper dan in Tallinn/Riga, dus ik haal alles wel op de terugweg. We hoorden dat er een storm woedt in Zweden en dat deze gedurende de middag Stockholm bereikt. De zee zal onrustig zijn. Nou, dat hebben we geweten; ik waande me even op de Titanic. Iedereen ging van links naar rechts en het kan niet anders of de pillen voor zeeziekte waren uitverkocht. Bijna iedereen was misselijk, duizelig, of beide. Vooral in combinatie met wat alcohol gaat dit niet goed natuurlijk. Regelmatig klapte de boot op een golf, waardoor je weer een meter naar voren schiet. We hebben er maar voor gekozen om het eerder voor gezien te houden dan op de eerste boot, ook aangezien hier minder te doen was.

STOCKHOLM: 3 T/M 4 JANUARI
De volgende ochtend voelde ik me, na redelijk wat slaap, enigszins goed. Na een snel ontbijtje zijn we langs het hostel gegaan om de koffers achter te laten en weer richting Gamlastan te lopen (vooral aangezien Lars nog niet zo veel van de stad had gezien). Toen hebben we geluncht bij, jawel, McDonald's. Toen weer terug naar het hostel en daarna als diner tapas bij een Spaans café dat zich drie deuren van ons hostel bevindt. Maria kon natuurlijk makkelijk praten met de eigenaar. Na de bootreis had niemand van ons zin om uit te gaan (en al helemaal niet om alcohol te drinken) en uiteindelijk gingen we naar de bioscoop, waar we de film John Wick hebben gekeken. Rond half 2 in het hostel, waar ik met de naweeën van Titanic 2.0 in slaap viel.

De volgende ochtend zijn we na een snel ontbijtje richting het centraal station gelopen en hebben we de Arlanda Express gepakt, waarna we hebben geluncht op het vliegveld. Om vijf uur waren we terug in Umeå en na een ritje met de taxi was ik weer "thuis". Over twee weken ben ik weer echt thuis.

• 05 Januari 2015 - 23:30

Rikie Oostenbrink:

Joey de verhalen zijn super je kunt wel coloms gaan schrijven heel goed xxxx van ons