Bijna een kamer! - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu Bijna een kamer! - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu

Bijna een kamer!

Door: Joey Oostenbrink

Blijf op de hoogte en volg Joey

02 September 2015 | Denemarken, Kopenhagen

Hè, eindelijk! Ik ben hier sinds vrijdag en heb vijf nachten doorgebracht in een hostel. In mijn geval betekent dat: een kamer van 8m² waar twee bedden en een klein tafeltje in staan, en waar ik tevergeefs mijn 10 stuks bagage ergens tussen probeer te drukken. Inderdaad, 10. Met het oog op mijn hopelijk spoedige verhuizing naar een studentenkamer (vanmiddag!) hebben we een heleboel spullen meegenomen.

Afgelopen vrijdag zijn we rond 8 uur vertrokken vanuit Enschede. Uiteraard een heel stuk door Duitsland gereden, richting Puttgarden. Daar namen we de veerboot naar Røbdy en zetten we onze eerste stap op het Deense vasteland. Onderweg hadden we heerlijk zomerweer! Een kwartier na aankomst bij het hostel in Kopenhagen begon het enorm te regenen. Typisch weer.

Zaterdag was er een introductiedag voor alle internationale studenten die met een volledige opleiding starten. Hier hebben we een stuk of 8 klasgenoten ontmoet en daarna zijn we met deze groep nog even naar het park gegaan. Vervolgens werd ik opgehaald door mijn familie om nog even de plaatselijke IKEA te plunderen en hebben we mijn toekomstige woonlocatie bekeken. Die ligt een flink eind van de stad en de universiteit, 45 minuten met het openbaar vervoer. Het is beter dan niks, ik kan tenminste mijn 10 tassen en koffers uitpakken :)

Zondag was alweer het moment van afscheid. Nadat mijn familie terug reed naar Nederland hebben we een open huis bezocht van een appartementencomplex dat aan het water ligt. Super qua uitzicht, minder super qua prijs uiteraard. Ik moet maar zorgen dat ik een baantje vind, want het minimumloon ligt hier rond de 13 euro en met een bijbaan heb ik recht op SU, een soort Deense studiefinanciering. Dit kan wel oplopen tot 700 euro per maand! Begrijpelijk dus, de wil om werk te zoeken hier.

Maandag was het introductieprogramma van de opleiding e-business. In tegenstelling tot andere opleidingen, die diners/kroegentochten/feestjes hadden, bestond onze intromiddag slechts uit voorlichtingen. Direct ervoor hadden we het eerste college, wat ze aanvankelijk niet wisten. Hierdoor werd het introprogramma met een kwartier opgeschoven. De administratie is blijkbaar op elke universiteit even slecht.... Uiteindelijk betekent dit dat ik van half 12 tot half 5 op de uni was zonder een mogelijk om wat te eten. Onze klas was dan ook vrij ontevreden over de organisatie. Achteraf hoorden we dat het aan een aantal studenten is in de zogenaamde Quality Board om de introductie te organiseren. Samen met een klasgenoot overweeg ik me kandidaat te stellen voor de nieuwe Quality Board om in ieder geval te zorgen voor een betere introductie voor de nieuwe studenten, en uiteraard om de studie voor onszelf wat leuker te maken.

Dinsdag was een beetje een paniekdag voor mij. Ik kreeg donderdag - vlak voordat ik mijn koffers pakte - de melding dat ik een kamer kreeg aangeboden. Hier kwam nogal veel documentatie bij kijken, waarvan een groot deel slechts in het Deens beschikbaar was (o.a. het huurcontract). Er zat een of andere rekening bij die ik moest betalen voor de eerste huur, maar dit is een zogenaamde 'indbetalingskort' die je alleen met een Deense bankrekening kan betalen, kwam ik tijdens het weekend te weten. Dinsdagochtend richting de Nordea bank gelopen: ik moest naar Danske bank, want daar zat het verhuurbedrijf. Een kilometer naar Danske bank gelopen. Tijdje moeten wachten, uiteindelijk door een vriendelijke medewerker achter de enige twee opties gekomen: volledig bedrag contant bij de bank betalen zodat zij het overmaken, of via een internationale overboeking betalen. Aangezien de eerste optie niet mogelijk was, adviseerde de bankmedewerker mij het verhuurbedrijf te bellen voor hun IBAN. Het nummer op de brief was niet meer in gebruik... Mobiel viel uit... Ik moest anderhalve kilometer lopen naar de universiteit... Denk je dat het niet erger kan, begint het enorm te regenen... Nee grapje, het was mooi zonnig. Maar uiteindelijk diezelfde middag na een aantal mails en telefoontjes de overboeking kunnen doen.

Woensdag (vandaag) uitgecheckt bij het hostel en alle bagage op elkaar gepropt verdeeld over drie kluisjes bij de ingang. Om drie uur heb ik een afspraak met de huisbaas voor de sleuteloverdracht, mits alle papieren correct zijn ingevuld. Hopelijk stuit ik niet op problemen. Om zes uur moet ik - als ik de sleutels heb - terug zijn bij het hostel, waar drie klasgenoten mij helpen bij het vervoeren van mijn kilo's bagage richting mijn nieuwe stulpje, waarna ik eindelijk mijn koffers uit kan pakken en kan beginnen met de boel inrichten. Als dat achter de rug is, kan ik eindelijk zeggen: ik ben 'thuis'.

P.S. Ik beloof dat het volgende bericht foto's bevat ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joey

Actief sinds 13 Feb. 2014
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 17111

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 01 Juli 2017

Master in Kopenhagen

23 Augustus 2014 - 18 Januari 2015

Semester in Zweden

Landen bezocht: