Terug in de dagelijkse sleur - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu Terug in de dagelijkse sleur - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu

Terug in de dagelijkse sleur

Door: Joey Oostenbrink

Blijf op de hoogte en volg Joey

15 December 2014 | Zweden, Umeå

Hoe leuk zo'n trip naar Lapland ook is, je hebt altijd verplichtingen waar je aan moet voldoen zodra je terug bent. Ook mijn geval: colleges bijwonen en rapporten schrijven, met af en toe een feestje. Aangezien ik een seminar heb gemist doordat ik in Lapland was, heb ik wat compenserend werk moeten doen. Uiteindelijk is dit allemaal gelukt zonder te veel moeite. De afgelopen week heb ik ook een pakket van thuis gekregen, met allerlei Nederlandse dingen erin (oliebollenmix, pepernoten, e.d.) en een kleine kerstboom met kerstballen waar mijn familieleden op staan. Die staat natuurlijk op mijn bureau, met lichtjes en al!

ZONDAG (7 DECEMBER)
De week na Lapland (lees: donderdag t/m zondag) was niet zo boeiend, afgezien van de zondag. Vandaar dat ik deze hier even vermeld. De dag stond in het teken van ons kerstdiner. Ja, ik weet dat het 7 december is. Het probleem is dat velen van ons niet in Umeå zullen zijn rond de feestdagen en dan is de eerste week van december een goed alternatief om samen te eten. Aangezien de taakverdeling werd gemaakt terwijl ik stond te douchen, zat ik met de laatste optie: gegrilde groenten, mijn "favoriete" eten. Zoals gewoonlijk zoek ik een recept op internet waarvan ik denk dat het prima smaakt en moeilijk te verprutsen is. Tot nu toe een vlekkeloze methode. Uiteindelijk heb ik een mix van blokjes wortel, pastinaak, knolselderij en rode biet gemaakt, overgoten met olijfolie, honing en balsamicoazijn en wat bijgevoegde takjes tijm. Nadat de boel bijna een uur in de oven heeft gestaan, ben ik richting de locatie van het diner gegaan, in pak uiteraard. De voorgerechten waren onder andere gevulde eieren en stokbrood met ham en ananas. Als hoofdgerechten hadden we kip en ham, maar ook Zweedse gehaktballetjes (stukken beter dan die uit de supermarkt, moet ik zeggen) en niet te vergeten: mijn groenten. Tegen de tijd dat het tijd was voor de desserts zat ik al vol. Toen kwamen er crêpes met Nutella en een nogal machtige chocolademousse. Ik had de volgende ochtend gewoon geen honger.

MAANDAG
Aan het eind van de middag had ik de mondeling voor de cursus Zweeds met vier anderen. Aangezien we allemaal geslaagd waren voor het tentamen was de druk niet zo hoog. Na een gesprek van ruim een half uur zat het erop en kregen we de mededeling dat we het allemaal hebben gehaald en dus officieel geslaagd zijn voor Zweeds. Vanaf nu prijkt dit feit dan ook op mijn Facebookprofiel.

DINSDAG
Vandaag stond in het teken van sport. Afgezien van het rapport dat ik moet schrijven vanwege het gemiste seminar, was ik erg actief vandaag. 's Middags heb ik een uur gesquasht en 's avonds heb ik twee uur beachvolley gespeeld. De IKSU-kaart verloopt na Tweede Kerstdag, dus ik moet de komende weken optimaal gebruik maken van mijn abonnement. Squash gaat steeds beter, hoewel ik nog maar twee keer heb gespeeld hier. Met beachvolley word ik ook steeds beter, hoewel vandaag de slechtste dag ooit was voor mij. De service belandde de helft van de tijd in het net en de hand-oogcoördinatie was niet helemaal wat het afgelopen zaterdag was (of welk eerder moment dan ook).

WOENSDAG
Tijd voor wat boodschappen. Zondag is het diner voor mijn gang en ik heb daarvoor nogal wat groenten voor nodig. De rest van de dag ben ik erg productief geweest. Ik heb het rapport eindelijk afgemaakt en 's avonds laat heb ik nog een paar uur besteed aan wat IT-gerelateerd werk voor thuis.

DONDERDAG
Wat doe je 's ochtends als je geen verplichtingen hebt en thuis zit? Je gaat schoonmaken. Ik heb deze week mijn vloer welgeteld drie keer geveegd: donderdag, zaterdag en zondag. Je zou bijna denken dat ik niks te doen heb. Heb je net een rapport ingeleverd (zie gisteren), krijg je de volgende instructies alweer. Nu is het een rapport van twee kantjes voor mijn nieuwe vak. Ik ben daar 's middags mee begonnen en 's avonds om 9 uur heb ik weer twee uur beachvolley gespeeld. Dit was met afstand de beste sessie die ik ooit heb gespeeld en we waanden ons zowaar even professionals: minstens tien balcontacten voordat een van ons een fout maakt, haha. Daarna zijn we naar Lokal gegaan voor de karaokeavond. Volgende week donderdag is de laatste, dus misschien dat we dan weer gaan. Rond half drie was ik thuis.

VRIJDAG
Het tweede rapport van deze week is af! Ik heb er iets meer vaart achter gezet dan gewoonlijk, zodat ik dit weekend niks hoef te doen. 's Avonds was er nog een feestje bij een gebouw verderop. Daar ben ik tot half 1 gebleven. De meesten van ons waren moe en hadden geen zin om uit te gaan, daarnaast was het feestje niet zo druk. Rond middernacht was het zowat uitgestorven, dus geen reden om te blijven natuurlijk ;)

ZATERDAG
Zoals ik wilde en ook gepland had, was er vandaag geen werk te doen. Ik ben mijn tijd doorgekomen met slapen, eten, laptop, eten, laptop en eten; in die volgorde. Ik slaap niet overdag, in tegenstelling tot veel anderen. De dagen worden (nog) korter, tussen zonsopgang en -ondergang zit momenteel slechts vier uur. In de praktijk betekent dit dat je buiten het tijdvak 9:00-15:00 geen zon hebt en vaak is dit tijdvak nog wel iets kleiner. Veel Zweden, maar ook internationale studenten, gebruiken regelmatig pillen met vitamine D om het gebrek aan zonlicht te compenseren. Een gebrek aan vitamine D zou blijkbaar ook een depressie kunnen veroorzaken. Ik heb nergens last van, maar eerlijk gezegd krijg ik ook niet zo veel vitamine D binnen als ik in Nederland ben. Je zou kunnen zeggen dat mijn lichaam altijd al gewend was aan weinig zon, haha. Voor de mensen die het echt zwaar hebben met de duisternis is er nog altijd de Aurorakamer op de campus, in het gebouw van de Health Service. Hier is alles wit en moet je ook een witte labjas dragen, zodat alles licht is. Hier kun je dan praten met de andere aanwezigen. Ik ken wel wat mensen die er geweest zijn, maar dat was dan meer voor de grap, om te kijken hoe het is. Ik kan deze ruimte en iedereen die daar komt gewoon niet serieus nemen.

's Avonds was het tijd voor het inmiddels vijfde feest in onze gang. Wij hebben ons in de loop der maanden ontpopt tot een officieus feestteam met een grote achterban. Iedereen is positief over onze feesten en het is altijd gezellig. Dat ga ik wel missen als ik terugkom. Vandaag stond het feest echter in het teken van enkele buren: twee vertrekken voor de kerstdagen al en een ander was jarig op zondag, dus na middernacht. We hadden een kortingsbon voor Jack & Jones, een verjaardagstaart en een kaart met wat leuke wensen erop. Op het feest heb ik direct weer een uitnodiging gekregen voor een feestje op dinsdag. Altijd handig.

ZONDAG
The day after. Zulke ochtenden staan altijd in het teken van schoonmaken, hoewel ik er niet zo veel moeite mee schijn te hebben. Een schoon huis is mij genoeg waard om even flink te poetsen. Met een luttele opbrengst van 15 euro aan statiegeld hebben we wat schoonmaakspul gekocht bij de Lidl en rond 2 uur was de boel schoon. Daarna heb ik bij Lars voor het eerst sinds maanden een wedstrijd van FC Twente gekeken. Uiteraard verloren ze die, zoals zo vaak als ik kijk. Daarna kwam ik thuis en begon ik met de voorbereiding van mijn typisch Nederlandse diner: hutspot met rookworst. Daarbij had ik me een tikje verrekend wat de voorbereidingstijd betreft. 3 kilo aardappels en 3 kilo wortels om te schillen en snijden, plus 1,2 kilo uien snijden (inclusief een halve liter tranen). Ik heb naast de hutspot en de rookworst ook nog geprobeerd zelf jus te maken. Het zag er eerder uit als frituurvet, maar het smaakte wel goed. Mijn buren waren tevreden, dus achteraf gezien was het de lange voorbereiding wel waard.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joey

Actief sinds 13 Feb. 2014
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 17071

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 01 Juli 2017

Master in Kopenhagen

23 Augustus 2014 - 18 Januari 2015

Semester in Zweden

Landen bezocht: