Het brännbolltoernooi komt eraan - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu Het brännbolltoernooi komt eraan - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Joey Oostenbrink - WaarBenJij.nu

Het brännbolltoernooi komt eraan

Blijf op de hoogte en volg Joey

21 September 2014 | Zweden, Umeå

Heb je ooit rijst met je handen gegeten? Ik ben een ervaring rijker na het diner van afgelopen zondag.

De vorige keer ben ik geëindigd met de mededeling dat mijn Bengaalse buren voor ons zouden koken. Ik zal hier even toelichten wat dat precies was. Ze hebben rijst met kormasaus en stukken kip gemaakt. Dat was erg lekker. Het opvallende was dat zij alles met hun handen eten, omdat dit blijkbaar de standaard manier is in hun land. Natuurlijk boden ze wel bestek aan voor de personen die niet met hun handen wilden eten, maar bijna iedereen (inclusief ikzelf) wilde het proberen. Je maakt een kuiltje van je vingers, waarmee je rijst opschept. Dan breng je deze 'lepel' naar je mond en schuif je de rijst naar binnen met je duim. Ook moet je de saus en de rijst met elkaar mengen door je vingers te gebruiken. Dat is allemaal best wennen, maar ik denk dat ik dat nog wat vaker ga proberen als zij koken. Thuis wordt deze manier van eten namelijk niet echt gewaardeerd, haha.

MAANDAG
Niet erg veel gedaan. Na een lesje Zweeds ben ik thuisgekomen en ben ik met een van mijn buren gaan praten in de keuken. Binnen een half uur zaten we met zes man aan tafel, de hele avond te praten tot een uur of 12. Ik denk dat dit wel aangeeft dat iedereen in onze gang het goed met elkaar kan vinden.

DINSDAG
De halve dag aan het rapport gewerkt dat we morgen moeten presenteren. Daarna ben ik snel naar huis gegaan om wat te eten, want om zes uur was het tijd voor de eerste brännbolltraining. Brännboll is een spel dat lijkt op honkbal en softbal. Inderdaad, een spel, geen sport: brännboll heeft geen officiële spelregels en er is geen officiële instantie die brännboll vertegenwoordigt. Het spel wordt voornamelijk in Scandinavië gespeeld en in delen van de VS waar veel Scandinavische immigranten zijn gaan wonen in het verleden. Ervan uitgaand dat de meeste mensen de regels van honkbal kennen: ik noem wat belangrijke verschillen tussen honkbal en brännboll:
- er is geen pitcher, de slagman gooit zelf de bal op
- als je drie keer mist met slaan, ben je niet af; je mag naar het eerste honk
- je mag met een oneindig aantal mensen op hetzelfde honk staan, i.p.v. maximaal één persoon
- de 'catcher' heeft hier zijn eigen plaat waarop hij moet staan om mensen te branden (dus niet de thuisplaat). Hij is de enige speler die dit kan en hij kan iedereen branden die op dat moment tussen twee honken staat, ongeacht welke honken.
- iemand die is gebrand, is niet uit; hij/zij moet terug naar het eerste honk.
- iemand branden is 1 punt, een vangbal is 1 punt. Het thuishonk bereiken is ook 1 punt. Een homerun levert 6 punten op. Als iedereen van het slagteam op een honk staat en er dus geen volgende slagman is, moet het slagteam de honken verlaten, weer in de rij staan om te slaan en krijgt de veldpartij 5 punten.
- na 10 minuten wisselen beide partijen van kant; elk team speelt een keer in het veld en is een keer aan slag.

De naam betekent niets anders dan brandbal, verwijzend naar de makkelijkste manier voor de veldpartij om punten te pakken. De training verliep redelijk, hoewel het wennen is om de bal voor jezelf op te gooien na alle lessen softbal op de middelbare school. 's Avonds hebben we in de sportbar Allstar de Champions League wedstrijd Dortmund - Arsenal gekeken.

WOENSDAG
De dag van de week waarop mijn stress zijn hoogtepunt bereikt. We moeten presenteren. Eigenlijk ben ik niet eens heel zenuwachtig, in tegenstelling tot enkele groepsgenoten van mij. Dat dit de meest stressvolle situatie is, geeft waarschijnlijk wel aan dat alles hier op een ontspannen manier wordt gedaan. Na twee minuten gepraat te hebben over mogelijke strategieën voor een bedrijf dat siliconen maakt, is het alweer voorbij. Aan het eind van de middag weer een lesje Zweeds. Ik kan mij nu voorstellen en ook de gesprekspartner enkele vragen stellen. Hieronder een simpel gesprekje dat ik uit mijn hoofd zou moeten kunnen:

A: Hej!
B: Hej! Vad heter du?
A: Jag heter Joey.
B: Varifrån kommer du, Joey?
A: Jag kommer från Nederländerna.
B: Vad talar du för språk?
A: Jag talar nederländska, engelska, lite tyska och lite svenska.
B: Jättebra! Vad studerar du?
A: Jag pluggar företags ekonomi.
B: Jaha. Är du gift?
A: Nej, jag är singel.
B: Jag också.

Na Zweeds hadden we een verjaardagsfeestje van een van de Ierse meisjes. Uiteraard is dat ook erg laat geworden.

DONDERDAG
Na de eerste case study te hebben afgerond met een presentatie is het de volgende dag alweer tijd om met de tweede te beginnen. Volgende week woensdag opnieuw een presentatie... Gelukkig hadden we aan het eind van de dag wat leuke afleiding. Rond een uur of 8 ben ik naar de pre-party geweest bij iemand van de buddy group thuis. We zijn daar gebleven tot een uur of 11, waarna we richting Lokal liepen voor de karaokeavond. Hoewel we in een spontane bui onszelf hadden opgegeven, was de wachtrij te lang en hebben we maar gewoon alles meegezongen wat werd gedraaid. Om twee uur was de karaoke afgelopen en ging ik naar huis.

VRIJDAG
Om 10 uur bij elkaar komen om aan het rapport te werken. Is het dan verstandig om tot 2 uur karaoke te zingen, terwijl je de dag ervoor ook al een feestje had dat je tot diep in de nacht wakker hield? Waarschijnlijk niet en dat realiseerde ik mij ook toen ik wakker werd om half 11: te laat voor mijn afspraak en zo schor als een kettingroker. Ik zette meteen mijn laptop aan, waarna ik erachter kwam dat de groep niet bij elkaar was gekomen omdat een groepsgenoot ziek was en een andere rugklachten had, waardoor ze amper kon lopen of fietsen. Via Facebook hebben we toch afgesproken om met de rest van de groep bij elkaar te komen om 12 uur. Hierdoor heb ik helaas wel de tweede brännbolltraining van mijn groep gemist, maar het belangrijkste is dat we productief aan ons rapport hebben gewerkt. Hierna ben ik naar de Lidl gegaan, de favoriete supermarkt van elke arme student hier. Zweden voelen zich blijkbaar verplicht om naar de (van oorsprong) Zweedse ketens ICA of CoopKonsum te gaan. Zij vinden het, naar het schijnt, 'verkeerd' om naar de buitenlandse supermarkt te gaan die enkele meters verderop is gevestigd, ook al is deze stukken goedkoper. Dat is voor de studenten natuurlijk geen bezwaar. Ik heb wat ingrediënten voor het avondeten gehaald: vandaag ben ik de chef en maak ik spaghetti carbonara voor 9 personen. Iedereen was erg tevreden met het resultaat en uiteindelijk hadden we te weinig omdat bijna iedereen nog wel wat had gewild (lesje voor de volgende keer). Na het eten hebben we verschillende kaartspelletjes gespeeld, wat eindigde in poker met muntjes van 1 kroon (omdat we geen pokerfiches hadden). Zoals altijd win ik in het begin veel, waarna ik het punt passeer waarop ik had moeten stoppen, met het gevolg dat ik enkele beurten later all-in ga en verlies. Desondanks was het een prima avond.

ZATERDAG
DE GROTE DAG. Het brännbolltoernooi begint om 12 uur. Er zijn in totaal 18 teams en dat betekent dat we beginnen met zes poules bestaande uit 3 teams. De twee poulewedstrijden hebben we gewonnen met een redelijk verschil (ik dacht 10 en 15 punten). Niet dat wij zo goed waren, maar we hadden simpelweg niet zulke goede tegenstanders. De derde wedstrijd, die tussen onze twee tegenstanders ging, heb ik waargenomen als scheidsrechter.

De tweede ronde was weer een poule van drie, aangezien er zes teams over waren. Dit is dit eigenlijk de halve finale. Wederom begonnen als scheidsrechter, waarna mij en enkele teamgenoten de moed in de schoenen zonk nadat we zagen dat het slagteam halverwege de wedstrijd al op ruim 60 punten stond (wij wonnen onze eerste wedstrijden met 45 en 53 punten). Beide teams maakten redelijk wat homeruns. Wij mochten als eerste tegen het verliezende team spelen. Het ging redelijk gelijk op, maar toen kwam het verlossende woord: we hadden gewonnen! Daarna de wedstrijd tegen groep 1, de groep die zojuist won met 73-53. Wij begonnen in het veld en hadden dus het doel om homeruns te voorkomen, zo konden we winnen. Ze sloegen er toch drie, helaas. Toen waren wij aan slag en - wonder boven wonder - sloegen wij vier homeruns! Toen de scheidsrechter na afloop meedeelde dat wij met twintig punten verschil hadden gewonnen, waren we zowel blij als verbaasd. De finale was tegen een team dat enkele zeer geoefende slagmannen had. Deze wedstrijd was erg spannend en werd door alle verliezende teams aanschouwd. Uiteindelijk hebben we de finale verloren met een verschil van slechts 5 punten. Tweede, net als de vorige keer. Als het aan ons ligt, zal groep 9 geen eeuwige tweede zijn. Als je altijd op de tweede plaats eindigt, zul je eventueel een keer winnen.

's Avonds zijn we naar E-puben gegaan, een van de studentenpubs op de campus. Hier was een feestje met het thema USA. Aangezien ik - en bijna iedereen van onze groep - niks had wat ook maar vaag aan de VS is gerelateerd, zijn we in onze 'normale' kleding gegaan.

ZONDAG
Moe. Schor. Spierpijn. Allemaal veroorzaakt door de combinatie van slaapgebrek, karaoke, verkoudheid en brännboll. Vandaag is zoals gewoonlijk een rustig dagje. Vandaag wordt het diner van onze gang bereid door mijn Spaanse buurman. Aangezien het koken van spaghetti zijn culinaire hoogtepunt is, zijn wij erg benieuwd of zijn vaardigheden vandaag iets eetbaars opleveren.

Tenslotte wil ik meedelen dat Kiruna, een plaats in het (nog) hoge(re) noorden van Zweden, vandaag de eerste sneeuw heeft gehad. De foto is bijgevoegd. Ik hoop dat de sneeuw hier nog even op zich laat wachten.

Joey

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joey

Actief sinds 13 Feb. 2014
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 17094

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 01 Juli 2017

Master in Kopenhagen

23 Augustus 2014 - 18 Januari 2015

Semester in Zweden

Landen bezocht: